Halo: alles over de cockpitbescherming in de Formule 1
Een veiligheidsmaatregel die al vele levens gered heeft
De Formule 1 loopt voorop wat betreft innovaties in de motorsport. Hierbij gaat het niet alleen om efficiëntere motoren of betere banden, maar ook om veiligheid. De halo is wat veiligheid betreft één van de beste innovaties ooit. Het heeft zich zeer recentelijk nog bewezen, bij de crashes van de Fransman Romain Grosjean en de Chinese Formule 1-coureur Guanyu Zhou.
Vanaf wanneer wordt de halo gebruikt?
Vanaf 2018 zagen Formule 1-auto’s er ineens heel anders uit. Met ingang van het seizoen 2018 werd de halo verplicht gesteld voor de Formule 1 en Formule 2. Sinds 2019 zijn ook Formule E-auto’s voorzien van deze cockpitbescherming. Er zijn door de FIA – de organisatie die zorgt dat de wedstrijd veilig en volgens de regels verloopt – regels vastgesteld voor het produceren van de halo. Er zijn wereldwijd drie bedrijven die toestemming hebben om halo’s te bouwen voor F1-teams.
Wat doet een halo precies?
De halo moet zorgen dat vliegende onderdelen – die bijvoorbeeld van andere F1-auto’s losraken – geweerd worden uit de cockpit. Een helm is sterk, maar biedt weinig bescherming als je met 300 km/u in aanraking komt met een vliegend stuk metaal. De halo blijkt ook uitstekend te werken tijdens een crash tegen een bandenstapel of vangrail. Vraag dat maar aan Romain Grosjean en Guanyu Zhou.
Waar is de halo van gemaakt?
De halo is gemaakt van zeer sterke titanium buizen. Het systeem zit op drie plekken vast aan de carrosserie en weegt negen kilo. De halo is sterk genoeg om het gewicht van twee Afrikaanse olifanten te dragen en stevig genoeg om een grote, volle koffer die met een snelheid van 225 km/uur op je af vliegt te kunnen weerstaan.
Tegenstanders
Bij de invoering van de halo was er in eerste instantie veel weerstand van de coureurs. Eén van de buizen van de Halo zit namelijk in het zicht van de coureur. Ook werd er gezegd dat dit het puristengevoel van de Formule 1 zou belemmeren. De halo werd zelfs bestempeld als gevaarlijk. Een coureur zou namelijk niet snel genoeg uit de auto kunnen stappen bij een incident, omdat de halo in de weg zou zitten.
Grotere overlevingskans
Uit een onderzoek van de FIA bleek dit niet het geval te zijn. Volgens de organisatie heeft een coureur 17% meer kans om een incident te overleven als zijn auto voorzien is van een halo. In 2020 kwam er in één keer een einde aan de halo-discussie, nadat de halo van de Haas-auto van Romain Grosjean zijn leven wist te redden tijdens een hevige crash op het Bahrain International Circuit.