Grootschalige draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg
Rijkswaterstaat voert 54.000 metingen uit
Rijkswaterstaat gaat de draagkracht van het Nederlandse hoofdwegennet in kaart brengen. De komende maanden 54.000 metingen uitgevoerd op in totaal 2.700 kilometer wegdek.
Verkeershinder?
De metingen worden volgens Rijkswaterstaat verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5 km/u voortbeweegt. Om de 50 meter wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.
Valgewicht deflectiemetingen
Rijkswaterstaat hoopt met deze zogenaamde valgewicht deflectiemetingen tijdig de kunnen beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Nu wordt er voor het eerst op grote schaal preventief gecontroleerd.
Draagkracht meten
“Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd”, zegt Petra Paffen, Coördinerend Specialist verhardingen van Rijkswaterstaat. “We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging – ook wel deflectie – van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.”