
Gordon Murray Automotive T.50: de laatste analoge supercar?
De highlights op een rij

Auto-ontwerper Gordon Murray is de man achter de legendarische McLaren F1. Als hij die auto in het huidige tijdperk overnieuw mocht doen, hoe zou die auto er dan uit zien? Het antwoord geeft deze Gordon Murray Automotive T.50. Dit is misschien wel de laatste analoge supercar.
Centrale zitpositie
Net als in de McLaren F1 zit je in de T.50 in het midden. Er is ruimte voor twee passagiers die schuin achter de bestuurder – links en rechts – plaatsnemen in kuipen. Er is daarnaast gewoon ruimte voor de dagelijkse boodschappen. Wat dat betreft is de T.50 one-of-kind. Ook wat betreft opzet en technologie is de T.50 speciaal. Voor de ontwikkeling van deze T.50 werkte Murray samen met Racing Point Formula One Team (voorheen Racing Point Force India).
Opvallende ventilator
Een opvallende ventilator van 400 millimeter aan de achterkant moet de luchtstroom onder de auto versnellen en de neerwaartse druk (downforce) verhogen. Daarnaast heeft de ventilator ook een koelende werking voor de motor. Over de Gordon Murray Automotive T.50 valt nog veel meer te vertellen. Daarom zetten we hieronder de belangrijkste highlights op een rij.
Highlights Gordon Murray Automotive T.50
Productiestart: januari 2022.
Oplage: 100 stuks, allemaal met de hand op maat gemaakt voor de koper.
Vanafprijs: 2,36 miljoen pond, exclusief belasting (2,61 miljoen euro).
Volledig in eigen huis van Gordon Murray Design ontwikkeld.
Aandrijflijn, carrosserie en chassis allemaal in Verenigd Koninkrijk gemaakt.
Chassis en carrosserie gemaakt van koolstofvezel.
Koolstofvezel monocoque zorgt voor zeer veel stijfheid.
Totale body inclusief monocoque weegt minder dan 150 kilogram.
Keuze uit zes aero modi voor maximale dynamiek en performance, keuze uit Auto, High downforce, Streamline, Braking, Test en V-Max Boost.
Streamline Mode zorgt voor een ‘virtuele longtail’.
Motorvermogen in V-Max Boost Mode verhoogt luchtdruk in motor, vermogen stijgt naar 700 pk.
Vlinderdeuren voor toegang interieurcompartiment en motorruimte.
Lengte: 4.349 mm.
Breedte: 1.850 mm.
Hoogte: 1.152 mm.
Wielbasis: 2.700 mm.
Spoorbreedte vóór: 1.586 mm.
Spoorbreedte achter: 1.525 mm.
Gewicht: 986 kilogram.
Drooggewicht: 957 kilogram.
Motor: Cosworth GMA V12, 3,994 cc.
Vermogen: 663 pk @11.500 toeren per minuut.
Koppel: 467 Nm @9.000 toeren per minuut (71 procent van koppel is vanaf 2.500 toeren per minuut voorhanden).
Maximum toerental: 12.100 toeren per minuut.
Systeemvermogen (tijdelijk): 700 pk.
Gewicht V12-motor: 178 kilogram.
Pk-gewichtsverhouding: 150,77 kilogram per 100 pk.
Starter: 48-volt geïntegreerde starter.
Alternator: 48-volt ISG (integrated starter-generator).
Transmissie: transverse 6-traps handbak van Xtrac.
Gewicht transmissie: 80,5 kilogram.
Koolstofkeramische remschijven met Brembo-remklauwen.
Premium audio sound system met 10 speakers en 700W vermogen.
Android Auto en Apple CarPlay met bluetooth connectiviteit.
Bagageruimte tot wel 288 liter.
Minimale knoppen, analoge toerenteller.
Speciale behandeling voor kopers
Tijdens de ontwikkeling van de T.50 kregen eigenaren voor het eerst zicht op voertuigdesigns, technische mijlpalen en projectupdates. Dichter bij de productiedatum van de auto in 2022 worden klanten uitgenodigd om hun auto perfect af te stellen. De klant krijgt de complete vrijheid om de auto tot in de kleinste details te personaliseren. Murray heeft elke koper ontmoet of gesproken en zal elke auto persoonlijk overhandigen bij het Britse klantenontvangstcentrum van Gordon Murray Automotive. Over de hele wereld hebben T.50-eigenaren toegang tot een servicenetwerk in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan en Abu Dhabi. Er is ook een ‘flying technician’ die deze en alle andere markten ondersteunt. Alle exemplaren zijn al verkocht.


















































