Getest – Nissan Qashqai met nieuwe benzinemotoren
Gloednieuwe 1.3 benzinemotor met meer kracht en lager verbruik
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Wat is de overeenkomst tussen de Nissan Qashqai en de Mercedes-Benz A-klasse? Helemaal niets, zou je denken. Toch hebben deze totaal verschillende auto’s één belangrijk ding met elkaar gemeen: de 1,3-liter benzinemotor. Deze gloednieuwe krachtbron is door beide automerken samen ontwikkeld en nu ook leverbaar in de Nissan Qashqai. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
Populairste crossover
Het feit dat de Nissan Qashqai vanaf eind november leverbaar is met compleet nieuwe benzinemotoren, kunnen we niet zomaar negeren. Ten eerste omdat de Qashqai in Nederland (ook in 2018) veruit de bestverkochte auto in het populaire crossover-segment is, met bijna twee keer zo veel verkochte exemplaren dan de nummer 2 in de lijst.
Ten tweede omdat deze motoren op alle fronten aanzienlijk beter presteren dan de ‘oude’ motoren, met een indrukwekkende combinatie van kracht en verbruik. Daarmee wordt de propositie van de Nissan Qashqai nóg verder versterkt.
Wat is het precies?
Voordat we vertellen over onze bevindingen, eerst even een stukje techniek. Want waar hebben we het eigenlijk over?
Het gaat hier om een gloednieuwe 1,3-liter benzinemotor die ontwikkeld is door de alliantie Renault-Nissan in samenwerking met Mercedes-Benz. De viercilinder turbomotor is voorzien van de allernieuwste technieken en ontwikkeld in twee vermogensvarianten.
De eerste levert een vermogen van 140 pk en een koppel van 240 Nm. Een enorm verschil ten opzichte van de 1.2 DIG-T met 115 pk en 190 Nm die wordt vervangen. De andere 1.3-motor heeft een vermogen van 160 pk. Daarmee levert die iets minder pk dan de 163 pk sterke 1.6 DIG-T turbomotor die het veld moet ruimen, maar het koppel van 260 Nm ligt daarentegen 20 Nm hoger.
Tevens is de 160 pk-versie te combineren met een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling. Afgezien van de exclusieve Nissan GT-R is de Qashqai daarmee de eerste Nissan die leverbaar wordt met een DCT-automaat.
Lager verbruik
De techneuten van Nissan, Renault en Mercedes-Benz zijn beslist geen koekenbakkers. Als zij hun expertise optimaal benutten voor een gezamenlijk project, ontstaan mooie dingen, blijkt ook nu weer.
Ondanks dat de nieuwe 1.3-motoren veel beter presteren, zijn ze ook zuiniger en minder milieubelastend dan de motoren die vervangen worden. Volgens de nieuwe, strengere meetmethode WLTP ligt de CO2-uitstoot 8 tot 13 gram per kilometer lager. Ook is de 1.3 benzinemotor standaard voorzien van een partikelfilter, waarmee de uitstoot van roet 50% lager ligt.
En prettig voor de eigenaar (maar minder leuk voor de dealer) is het onderhoudsinterval van de Qashqai dat van 20.000 km is verlengd naar 30.000 km.
Hoe rijdt de Nissan Qashqai?
Leuk, als die technische info. Maar hoe rijdt de Nissan Qashqai dan? Nou, heel aardig! We beginnen met de 140 pk-versie, die dus 25 pk en 50 Nm krachtiger is dan de motor die hij vervangt. En ja, dat is direct merkbaar.
De grote hoeveelheid trekkracht bij lage toeren is een wereld van verschil. Daardoor reageert de motor heel alert op het gaspedaal. Het gemak waarmee de Qashqai vanaf zo’n 1.400 t/min versnelt, is bijna ongekend voor een motor met deze cilinderinhoud.
Bijkomend voordeel hiervan is dat je minder hoeft te schakelen, vooral terug. Scherpe bochten die je normaal in de tweede versnelling neemt, nemen we nu in z’n drie. En als je na de bocht het gas weer indrukt, klimt de motor heel makkelijk zonder enkele moeite naar hogere toeren. Vrijwel hetzelfde als bij een dieselmotor, merken we tijdens onze testrit in de omgeving van Barcelona.
Voor de 160 pk-versie geldt hetzelfde, maar dan in alles net een tandje feller. Ook mag je met deze versie 1.500 kilo trekken ten opzichte van 1.300 kilo bij de 140 pk-variant.
Dubbele koppeling
Een absolute aanwinst in het aanbod van de Nissan Qashqai is de automaat met dubbele koppeling (DCT), die alleen leverbaar is voor de 160 pk-versie. Deze transmissie, eveneens ontwikkeld door de Alliantie in samenwerking met Mercedes-Benz, schakelt zijdezacht, zonder onderbreking en zonder bijgeluiden.
Dankzij de uitgekiende verhoudingen van de zeven versnellingen wordt optimaal gebruik gemaakt van de trekkracht van de motor. Samen met het feilloze schakelgedrag is de gehele rijbeleving een stuk plezieriger en comfortabeler dan voorheen. De Qashqai was tot dusver alleen leverbaar met een CVT-automaat.
NissanConnect
De rijkwaliteiten van de Nissan Qashqai zijn ontegenzeggelijk verbeterd met deze nieuwe benzinemotoren. Maar er is nog iets waarmee de Qashqai goed voor de dag komt. Tegelijk met de nieuwe motoren lanceert Nissan ook het nieuwe NissanConnect multimediasysteem.
Dit systeem met 7-inch touchscreen biedt 3D-navigatie via TomTom Premium Traffic, inclusief gedetailleerde realtime verkeersinformatie. En als je de ‘Door to Door Navigation’-app van Nissan op je telefoon installeert, kun je met je telefoon alvast een route instellen en naar de auto sturen. De routebegeleiding is dan direct beschikbaar als je de auto start. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat de navigatiekaart veroudert, want NissanConnect komt met Over The Air (OTA) navigatie- en software-updates.
Verder is smartphone-connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto standaard op alle uitvoeringen, met uitzondering van de basisuitvoering Visia.
Prijzen Nissan Qashqai
De line-up van de Qashqai blijft zoals we gewend zijn, die begint met de basisversie Visia en eindigt met de meest luxe uitvoering Tekna+. Ook is er een rijk aangeklede Business Edition die speciaal is samengesteld voor de zakelijke markt.
De vernieuwde Nissan Qashqai is 1.400 tot maximaal 1.750 euro duurder dan voorheen. De prijzen beginnen bij 28.390 euro voor de 140 pk sterke Visia en lopen op tot 42.640 euro voor de Tekna+ met 160 pk-motor en DCT-automaat.