Gespot: een Toyota Crown uit 1980
Origineel Nederlands!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Wat is het Europese topmodel van Toyota? De Camry? Lange tijd wel, maar Toyota heeft ook hier in Nederland ook hoger gepositioneerde Toyota-modellen geleverd. De Crown bijvoorbeeld. Destijds een luxe topmodel, maar inmiddels uit het collectieve geheugen geraakt. Toch heeft het model nog altijd zijn liefhebbers. AutoRAI.nl kwam een van de overgebleven exemplaren tegen en maakte een fotostop.
Het gespotte exemplaar
Op het bedrijventerrein van Amsterdam Noord valt bijna altijd wel iets interessants te spotten. Laatst kwamen wij er zelfs een auto tegen die we maar zelden in Nederland hebben zien rondrijden: een Toyota Crown. Het gespotte exemplaar blijkt om precies te zijn een Crown 2.8i Super Saloon Automatic uit 1980. De auto is origineel Nederlands en is een van de laatste Crowns die nog officieel in Nederland werden geleverd. Op wat kleinigheden na staat hij er ook nog erg mooi bij.
De Toyota Crown in vogelvlucht
De Toyota Crown is een modellijn die begon in 1955 en die nog altijd loopt. Daarmee is het de oudste nog altijd in gebruik zijnde typenaam van het merk. De Crown is altijd gepositioneerd in het luxe E-segment. De Crown was het topmodel van het reguliere Toyota-aanbod. Alleen de exclusieve Toyota Century moest – en moet – hij boven zich dulden. Iedere modelgeneratie van de Crown is geleverd als sedan, maar er zijn ook andere carrosserievarianten geweest, van coupés tot stationwagens.
Zesde generatie Toyota Crown
De Toyota Crown die wij tegenkwamen is er een van de zesde modelgeneratie. Die was leverbaar in vier carrosserievarianten. Er waren twee sedanversies, een vijfdeurs stationwagen en een tweedeurs coupé. Ja, twee sedanversies. Naast de reguliere sedan, die wij hebben gespot, had je ook de zogenaamde ‘hardtop sedan’. Die had net als de coupé een iets vlottere vormgeving en – vooral – portieren zonder raamstijl en slechts een halve B-stijl. Met alle ramen open ontstond zo een grote opening, net als bij een cabriolet met hardtop. Vandaar de naam.
De zesde generatie Toyota Crown was leverbaar met 2,0-liter viercilinder, een 2,0-liter zes-in-lijn (met of zonder turbo en zelfs ook af fabriek in lpg-uitvoering), een 2,6-liter zes-in-lijn, een 2,8-liter zes-in-lijn en 2,2- en 2,4-liter viercilinder dieselmotor. Een behoorlijk breed motorenaanbod dus. Ook waren er allerlei transmissies. Handgeschakeld met drie tot vijf versnellingen of met een drie- of viertrapsautomaat.
Als (bijna) topmodel had de Toyota Crown ook een rijke uitrusting. Wie enthousiast zaken aanvinkte op de optielijst, had een auto die zich kon meten met modellen uit het luxesegment. Op de optielijst stonden bijvoorbeeld zaken zoals cruise control, maar ook een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, automatische klimaatcontrole met afzonderlijke bediening achterin en zelfs een klein koelkastje voor de achterpassagiers behoorde tot de mogelijkheden.
De Toyota Crown in Nederland
De Toyota Crown werd vanaf de eerste generatie ook geleverd in Europa – inclusief Nederland. Toen heette het model nog Toyopet Crown. Sterker nog: de allereerste Toyota die wiel aan wal zette in Nederland was zo’n Crown van het eerste model. De Crown-modellen werden in Europa vaak wel geleverd met een wat meer beperkt aanbod. Deze zesde modelgeneratie was er bijvoorbeeld alleen als ‘gewone’ sedan en als stationwagen en in maar twee uitrustingsniveaus. Alleen de door ons gespotte 2.8 Super Saloon en de 2.2 Diesel stonden in de Nederlandse prijslijst. Qua uitrustingsniveau viel dus ook weinig te kiezen, alleen de luxe Super Saloon met van alles erop en eraan behoorde tot de mogelijkheden.
Zeker voor een niet-Duitse auto verkocht de Toyota Crown in Europa best goed. Zeker ook in Nederland, waar de Crown zeer populair was als taxi. De auto bood luxe voor relatief weinig geld. Begin jaren ’80 zorgde een onvoordelige wisselkoers met de Japanse yen er echter voor dat de prijs van de auto snel opliep. Dat kwam de verkopen natuurlijk niet ten goede. Ter indicatie: deze zesde modelgeneratie had in 1980 een vanafprijs van omgerekend (gulden naar euro, zonder inflatiecorrectie) zo’n 16.000 euro, de zevende generatie, die al in 1983 op de markt kwam, moest zomaar 27.000 euro kosten.
De zevende generatie Toyota Crown (1983-1986) is de laatste Crown die nog officieel naar Europa kwam. Daarbij speelt ook mee dat Lexus op het punt stond om geïntroduceerd te worden als hét luxemerk van Toyota. De Crown zou dan voor een deel in hetzelfde vaarwater zitten. De Toyota Cressida, het model onder de Crown, heeft nog een tijdje de rol van Toyota-topmodel op zich genomen. Daarna werd de Camry dat.
Op dit moment staan er nog precies twintig Toyota Crowns van de gespotte modelgeneratie op Nederlands kenteken, waarvan iets minder dan de helft origineel Nederlands is. Van alle Crown-modelgeneraties in totaal staan 170 exemplaren op Nederlands kenteken, waarvan opnieuw iets minder dan de helft origineel Nederlands is.
De huidige Toyota Crown
Wereldwijd gezien en zeker in Azië is de Toyota Crown echter nog altijd een van de belangrijkste modellen voor het merk. Toevallig introduceerde Toyota dit jaar een gloednieuwe modelgeneratie, de zestiende alweer. Toyota pakt een aantal zaken wel iets anders aan. Nadat de Crown sinds 2003 alleen nog werd geleverd als sedan, zijn er nu weer verschillende carrosserievarianten. Die worden als min of meer zelfstandige modellen gepositioneerd. De Crown-familie, zoals Land Rover een Range Rover-familie heeft, om maar een vergelijking te maken.
De nieuwe Toyota Crown-familie bestaat uit een Crown Sedan, de Crown Crossover (een soort hoge liftback), de Crown Sport (sportief gelijnd compact SUV-model) en de Crown Estate (een praktischer SUV-model). De Crown Sedan is extra interessant, doordat die technisch is gerelateerd aan de Toyota Mirai. Naast een hybrideversie met benzinemotor, is de Crown Sedan er dus ook met waterstof-elektrische aandrijving!