Gespot: een Renault Espace uit 1998
De hoogtijdagen van de grote MPV
|
|
Door Niels Janson . Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
AutoRAI.nl
Laatst reden we met de net vernieuwde Renault Espace. Een mooie aanleiding om ook een van de voorgaande modellen weer eens in het zonnetje te zetten.
Grote MPV’s zie je nog steeds wel regelmatig rijden, maar in de nieuwverkopen hebben ze het inmiddels volledig afgelegd tegen SUV-modellen. Sommige modellen zijn geheel vervangen door een SUV, in andere gevallen kreeg de nieuwe modelgeneratie een SUV-vorm. Zo is er nog steeds een Renault Espace, maar is dat tegenwoordig een zevenpersoons SUV. Laatst zetten we de recent vernieuwde Espace tegenover de Dacia Bigster in een vergelijkingstest. Een goede aanleiding om in deze Gespot weer eens stil te staan bij een eerdere modelgeneratie.
Het gespotte exemplaar
In Sint-Michielsgestel zagen wij deze Renault Espace uit 1998. Deze modelgeneratie is ondertussen ook wel een ‘spot’ geworden. Daarnaast ziet dit specifieke exemplaar er ook nog erg mooi uit. We zien trouwens dat hij kort na het spotten van eigenaar is gewisseld. Zo zie je maar: er is nog altijd vraag naar praktische MPV’s.
Het belang van de Renault Espace
De Renault Espace is al decennialang een vertrouwde naam in autoland, zeker binnen het MPV-segment. Het eerste model in 1984 was dan ook een revolutionaire auto. Samen met enkele andere modellen kan je de Espace zien als de grondlegger van het (grote) MPV-segment. De gedetailleerde versie van dat verhaal hebben we vorig jaar al verteld, toen we een Espace van de eerste generatie spotten.
De derde generatie Renault Espace
De Renault Espace die deze week centraal staat is er een van de derde generatie. Die kwam in 1996 op de markt en was de eerste écht volledig nieuwe modelgeneratie. Qua concept was de auto een evolutie van de voorgaande modellen, inclusief kunststof carrosseriepanelen op een stalen chassis. Als laatste Espace werd de derde generatie nog gebouwd door Matra. Renault koos wel voor een zeer futuristische vormgeving. Het meest opvallend zijn de zijspiegels, die vloeiend vanuit het spatbord lijken te ontstaan. Er zit zelfs een luchtrooster in de spiegelvoet.
Het interieur was de Renault Espace zo mogelijk nog futuristischer. Voorin vond je een breed en vrijwel symmetrisch dashboard, met centraal geplaatst digitaal instrumentarium. In plaats van een conventioneel dashboardkastje zat er één hele grote centraal in het midden. Afhankelijk van de uitvoering was het kastje wat kleiner, om erboven ruimte te bieden aan een radio met CD-speler.
Motoren Renault Espace
Ook qua motoren was er vooral sprake van een evolutie, al was er wel meer keuze dan bij het voorgaande model. Er waren een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, een 1,9- en 2,2-liter viercilinder diesel en aan de top van de keten stond weer een V6 benzinemotor, deze keer met een inhoud van 3,0 liter.
Nieuw: de Renault Grand Espace
Voor wie de standaard Espace nog niet ruim genoeg vond, werd in 1998 een extra carrosserievariant geïntroduceerd. Dat was de nog eens zo’n 20 cm langere Renault Grand Espace. De extra ruimte zorgde niet voor extra zitplaatsen, maar wel voor meer beenruimte achterin én een grotere bagageruimte.
Facelift en opvolging
In 2000 onderging de Renault Espace een heel subtiele facelift, om in 2002 weer te worden afgelost door een volledig nieuwe modelgeneratie. Die hield het op zijn beurt uit tot maar liefst 2015. Dat was ook de laatste Espace die nog een ‘echte’ MPV was, want de modellen daarna schoven langzaam maar zeker op naar een SUV-vorm.