Gespot: een origineel Nederlandse Honda Legend uit 1995
Vergeten grote broer van de Accord
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Noem eens een grote Honda-sedan? De Honda Accord? Klopt, maar wist je dat de Accord ook nog een grotere broer had? Dat is de Honda Legend. Een auto die in Europa nooit echt is doorgebroken, ook al werd hij hier wel geleverd. AutoRAI.nl kwam er weer eens een tegen en stopte voor foto’s.
De eerste generatie Honda Legend kwam in 1985 op de markt als een wat groter en luxueuzer model boven de Honda Accord. Alle modelgeneraties werden geleverd als vierdeurs sedan, maar de eerste twee waren er ook als coupé. De belangrijkste afzetmarkten waren Azië (inclusief Australië) en Noord-Amerika, maar ook hier in Europa stond de Legend in de officiële prijslijsten.
Het gespotte exemplaar
De Honda Legend die wij tegenkwamen op een bedrijventerrein in Hoorn is een 3.2i V6 uit 1995, die origineel in Nederland is geleverd. De huidige eigenaar heeft hem sinds 2019 in bezit. Voor de rest zijn er op basis van de RDW-gegevens geen bijzonderheden te vermelden.
Tweede generatie Honda Legend
De tweede generatie Honda Legend kwam eind 1990 op de markt. Waar het eerste model er nog erg uitzag als een grote Accord, kreeg het nieuwe model wat meer een eigen gezicht. De auto stond ook op een nieuw platform en was nog maar leverbaar met één motor: een 3,2-liter V6 met een vermogen van 158 kW (215 pk). Ongebruikelijk is dat de motor ondanks de voorwielaandrijving achter de vooras lag, waardoor Honda zelfs sprak over een ‘middenmotor’.
Rijk uitgerust
Voor zijn tijd was de Honda Legend een bijzonder luxe auto. Er waren twee uitrustingsniveaus en de hoogste daarvan had al standaard ABS, lederen bekleding (wol als optie) en tweezone airconditioning. Optioneel was er al een geïntegreerd navigatiesysteem. Op gebied van veiligheid waren zij-airbags al standaard. Bij de ontwikkeling voerde Honda zelfs al Euro NCAP-achtige crashtests uit, iets dat pas jaren later de standaard zou worden in de auto-industrie.
In 1992 volgde een uitgebreide modeljaarupdate, dat vooral wijzigingen voor het hogere uitrustingsniveau met zich meebracht. Die beschikte voortaan over 173 kW (235 pk), het Honda Progressive Damper-onderstel en nog een aantal kleinere wijzigingen.
Familieleden van de Honda Legend
De eerste generatie Honda Legend deelde zijn techniek met de Rover 800. De tweede generatie deelde zijn techniek alleen met andere Honda-modellen: de Inspire, Vigor en Ascot. Ook dit waren Accord-achtige modellen, maar elk met een net even andere positionering en vooral bedoeld voor de Japanse thuismarkt. De tweede generatie Legend had nóg een familielid, een die wat onverwacht is. Voor de Koreaanse markt werd de auto ook lokaal geproduceerd als de Daewoo Arcadia.
Honda Legend in Nederland
Hoewel het model in de vergetelheid is geraakt, werd bijna iedere modelgeneratie van de Honda Legend ook officieel geleverd in Nederland. Van het eerste model uit 1985 (Nederlandse introductie in 1987) tot de vierde generatie, die in 2010 van de Nederlandse markt verdween (internationaal stopte de productie in 2012).
Oorspronkelijke verkoopaantallen hebben we niet gevonden, maar op dit moment staan er net geen 150 Honda Legends op Nederlands kenteken. Bijna de helft daarvan is van de vierde generatie, dus het laatste model dat hier werd geleverd. Van de door ons gespotte tweede generatie staan er nog 38 op Nederlands kenteken. Best een exclusieve auto dus.