Gespot: een Opel Signum
Wat was dat ook al weer voor iets?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Wil je iets bijzonders rijden en toch in de massa opgaan? Overweeg dan eens een Opel Signum. Op het eerste gezicht is dit niet zo’n bijzondere spot, maar eigenlijk is de Signum juist een best opmerkelijke voetnoot in de Opel-historie.
Het invullen van niches, of het proberen te creëren van nieuwe marktsegmenten, is van alle tijden. Tegenwoordig wordt dat gedaan met SUV-achtige modellen in alle soorten en maten, maar in de jaren na de eeuwwisseling zag je een nog grotere diversiteit aan carrosserievormen.
Opel Signum: nieuw marktsegment?
In 2003 introduceerde Opel de Signum. Hoewel het een extra carrosserievariant was van de Vectra, werd de Signum als een afzonderlijk model gepositioneerd. Opmerkelijk genoeg werd de Signum boven de Vectra gepositioneerd. Met het ongeveer gelijktijdig wegvallen van de Omega werd de Signum zo het nieuwe topmodel van het merk. Hij moest een nieuw marktsegment creëren: dat van de D-segment hatchback. De Signum was qua uitrustingen dan ook vergelijkbaar met de hoogste uitrustingsniveaus van de Vectra.
Opel Signum is ruim en luxe
De Signum had ook de iets verlengde wielbasis van de Vectra Stationwagon, in plaats van de standaard wielbasis van de overige Vectra-modellen. De focus op (relatieve) luxe kwam ook tot uiting in de achterbank. De Signum was meer een 4+1-zitter dan een volwaardige vijfzitter, met het idee dat de twee passagiers achterin net zo ruim en comfortabel zitten als de inzittenden voorin. Als het dan toch een keer moest, kon je er ook met z’n vijven in.
Opel Signum geen succes
De markt bleek echter niet te zitten wachten op een hele grote en relatief dure hatchback. Rationeel bekeken kon je beter voor minder geld de veel praktischer Vectra Stationwagen kopen. Dat deed men dan ook. De Opel Signum is altijd vrij zeldzaam gebleven. Toch hield hij het nog vol tot 2008. Een directe opvolger bleef echter uit. Wel werd de Insignia als opvolger van de Vectra wat hoger in de markt gepositioneerd, min of meer op de plek die de Signum innam.
Het gespotte exemplaar
In Hoorn zagen wij deze Opel Signum uit 2006. Een origineel Nederlands exemplaar, dat nog maar een klein jaar bij de huidige eigenaar is. Verder valt op dat hij met dit jaar van registratie eigenlijk al van na de facelift had moeten zijn. Wellicht heeft hij nog even op voorraad gestaan? Tot onze verbazing is dit een van toch nog 475 resterende exemplaren op Nederlands kenteken. Waar rijden al die auto’s dan? Het was echt alweer best een tijd geleden dat we voor het laatst een Signum tegenkwamen…