Gespot: een Mazda 626 uit 1991
Een ‘verdwenen’ populaire middenklasser
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Mazda 626 was ooit een populaire middenklasser, maar ondertussen is het model rap uit het straatbeeld aan het verdwijnen. Wij kwamen er weer eens een tegen en delen hem met jullie in de wekelijkse rubriek Gespot.
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Mazda 626 de directe voorganger van de Mazda 6. Een modellijn (en zelfs een modelgeneratie) die ook alweer een tijd meegaat. De 626 is in sommige delen van de wereld, waaronder thuisland Japan, beter bekend als de Mazda Capella. De eerste modelgeneratie daarvan kwam in 1970 op de markt. Ook in Europa, maar hier heette het model nog 616. Sinds de tweede modelgeneratie uit 1978 heet het model 626.
Het gespotte exemplaar
In het Noord-Hollandse dorp Blokker zagen wij deze Mazda 626 2.0i GLX Hatchback uit 1991. Hij staat helaas half in de schaduw geparkeerd, maar dat weerhoudt ons er niet van om hem te fotograferen. Dat verdient hij wel. De auto is namelijk niet alleen origineel Nederlands, hij staat er nog erg netjes en volledig origineel bij.
Vierde generatie Mazda 626
De Mazda 626 van het gespotte model is een late van de vierde generatie, als we de 616 meerekenen. Dit model werd geleverd van 1987 tot en met (eind) 1991. Dat wil zeggen, de meeste carrosserievarianten. De stationwagen mocht nog door tot en met 1997, aangezien van de opvolgende modelgeneratie nooit een stationwagen is ontwikkeld. Andere carrosserievarianten van deze generatie 626 waren een vierdeurs sedan en de door ons gespotte vijfdeurs Hatchback, al is dat eigenlijk een liftback. Tot slot was er ook nog een tweedeurs coupé, iets dat tegenwoordig helaas ondenkbaar is in dit marktsegment…
Techniek van de Mazda 626
Verder was dit model Mazda 626 vooral een betrouwbare en degelijke zaken- of gezinsauto, die relatief veel waar voor zijn geld bood. In ieder geval vergeleken met de Duitse concurrentie. Het motorenaanbod bestond (enigszins afhankelijk van de markt) uit 1,6-, 1,8-, 2,0- en 2,2-liter viercilinders. Voornamelijk benzinemotoren en een paar diesels. Voor de transmissie was er afhankelijk van de uitvoering keuze uit een handgeschakelde bak met vier of vijf versnellingen of een viertrapsautomaat. De aandrijving ging voor bijna alle modellen naar de voorwielen, maar er waren ook vierwielaangedreven versies. Bijzonder in die tijd: in sommige markten werden sportieve GT- en Turbo-uitvoeringen geleverd, voorzien van vierwielbesturing.
Verrassend familielid
Afgezien van die wat sportievere uitvoeringen was de Mazda 626 vooral een brave middenklasser. Dat maakt het des te verrassender dat het technische platform van de 626 als basis diende voor… de Ford Probe. Dat was een semi-sportieve coupé voor met name de Amerikaanse markt. Verder deelde de 626 zijn techniek met de Mazda Persona, een sedan voor het Japanse luxesegment. Die auto werd op zijn beurt ook verkocht als Eunos 800. Eunos was korte tijd een sportief-luxe submerk van Mazda voor de Japanse markt.
De Mazda 626 in Nederland
Zo gangbaar als de Mazda 626 ooit was, zo zeldzaam zijn ze tegenwoordig in het straatbeeld. Hoewel, er staan toch nog ruim 2.000 exemplaren op Nederlands kenteken. Dat zijn wel alle 626’s bij elkaar, van het eerste model uit 1978 tot de laatste uit 2002. Van de gespotte modelgeneratie staan er nog 579 op kenteken. Dat vinden we er eigenlijk ook nog best veel, vergeleken met hoe weinig je ze nog in het verkeer ziet. Waar zijn al die auto’s?