Gespot: een Jaguar F-Type SVR
Tijdloze supersporter
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
In deze rubriek zijn vaak oldtimers of onbekende modellen te zien. Toch zijn er ook genoeg bekende auto’s die je zelden in het gewone verkeer tegenkomt. De Jaguar F-Type SVR bijvoorbeeld. Wij maakten dus even een fotostop.
In 2013 kwam Jaguar met de F-Type als spirituele opvolger van de legendarische E-Type. Vandaar ook de opvolgende letter. Niet alleen qua naam is de F-Type een opvolger, ook qua soort auto. Een coupé (of cabrio) die niet alleen sportieve topprestaties neerzet, maar ook de nodige luxe biedt voor een langere reis. Ook qua design is de Jaguar F-Type een moderne E-Type: een lange motorkap, een sierlijk gebogen daklijn en een korte achterzijde. En ook: een tijdloos design. De oorspronkelijke E-Type bleef dertien jaar lang in productie zonder al te veel te veranderen. Toen de F-Type na zo’n tien jaar uit productie ging, zag hij er ook nog steeds niet verouderd uit.
Jaguar F-Type SVR
In 2016 werd het aanbod uitgebreid met de Jaguar F-Type SVR, een sportief topmodel. Voorin ligt de 5,0-liter V8 met een vermogen dat is opgeschroefd tot 423 kW (575 pk). Dat vermogen wordt altijd via een achttrapsautomaat op alle vier de wielen overgebracht. Daarmee sprint de coupé in 3,5 seconden naar de 100 km/u en gaat hij door tot 322 km/u. De Convertible is een fractie minder snel, voor wat het uitmaakt. Van de coupé hebben wij trouwens erg genoten, zoals je in onze rijtest kunt lezen.
Geen Jaguar F-Type SVR meer… of toch wel?
In 2020 onderging de Jaguar F-Type voor modeljaar 2021 een facelift. Samen met het bijgewerkte design ging ook het uitvoeringenaanbod iets op de schop, waarbij de SVR-uitvoering kwam te vervallen. Hoewel, eigenlijk niet helemaal. De naam verdween, maar de R-uitvoering kreeg er pk’s bij en leverde voortaan ook 575 pk. Zo werd de R eigenlijk gewoon een SVR met een andere naam. Helaas is de productie van de F-Type vorig jaar gestaakt en is er voorlopig geen concreet zicht op een opvolger…
Het gespotte exemplaar
Gelukkig hebben we de foto’s nog – en rijden de geproduceerde exemplaren nog volop rond. Ook in Nederland. Volgens de RDW staan er maar liefst 857 Jaguar F-Types op Nederlands kenteken. Helaas is niet te zien hoeveel daarvan topmodel SVR zijn. Eén van de Nederlandse SVR’s kwamen wij tegen aan de rand van Reeuwijk. Dit exemplaar komt uit 2020. Hij is niet origineel Nederlands, maar hij kwam volgens de RDW wel nog in datzelfde jaar naar ons land.
In 2021 kreeg hij voor het eerst een Nederlandse eigenaar. Die hield hem niet lang, want in 2022 kreeg de huidige eigenaar hem in bezit. Die geniet dus wel alweer een aantal jaar van zijn sportieve Brit. Hij is ook niet bang om de auto te gebruiken, getuige het straatvuil op de achterzijde en überhaupt het feit dat we de auto in een wintermaand buiten tegenkwamen. Nog vele sportieve kilometers toegewenst!