Gespot: een Ford Escort Estate uit 1982
Een vrijwel uitgestorven soort
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Driedeurs auto’s zijn nauwelijks nog nieuw leverbaar. Het wordt een verdwenen soort. Het kan nog zeldzamer: de driedeurs stationwagen is zelfs al volledig uit het straatbeeld verdwenen. Bijna dan, want wij kwamen er toch nog een tegen.
Laten we even een open deur intrappen: het wagenpark op straat verandert. Oudere modellen worden vervangen door nieuwere, maar ook het soort auto’s verandert. De opkomst van SUV(-achtige) modellen is daarin de belangrijkste trend. Dat betekent ook dat bepaalde carrosserievormen verdwijnen. Zo zijn er nauwelijks nog fabrikanten die driedeurs modellen leveren, terwijl die ooit nog best populair waren. Zelfs in de middenklasse en in hogere segmenten.
Een carrosserievorm die al helemaal is verdwenen, is die van de driedeurs stationwagen. Ooit populair bij mensen die vaker veel bagage dan passagiers vervoerden. Inmiddels is het echt lang geleden dat we een driedeurs stationwagen in het gewone verkeer tegenkwamen, maar aan de rand van Houten zagen wij er toch weer eens eentje staan.
Het gespotte exemplaar
De driedeurs stationwagen in kwestie is deze Ford Escort 1300 L Estate. De auto is origineel Nederlands uit 1982 en daarmee een vrij vroege van deze derde modelgeneratie. Hoewel deze wielen niet origineel zijn, maakt de auto voor de rest wel een mooie en volledig originele indruk. Kortom, een Escort zoals je ze niet vaak meer tegenkomt. Als je tegenwoordig nog een Escort van dit model tegenkomt, is het vaak een sportieve of luxe uitvoering.
De derde generatie Ford Escort
Deze derde generatie Ford Escort kwam in 1980 op de markt en vormde op meerdere punten een trendbreuk met het voorgaande model. De tweede generatie borduurde zowel qua carrosserievormen als aandrijflijn sterk voort op het eerste model. De derde Escort was in zo’n beetje ieder opzicht volledig nieuw. Alleen al qua design: de traditionele proporties maakten plaats voor een moderner silhouet, met kortere overhangen.
Ook het aanbod carrosserievormen veranderde drastisch: in plaats van een twee- en vierdeurs sedan en een driedeurs stationwagen was de Ford Escort voortaan een drie- of vijfdeurs liftback (langgerekte hatchback). De driedeurs Estate bleef, maar al snel nam een nieuwe, moderne vijfdeursversie de meeste verkopen voor zijn rekening. De driedeurs stationwagen werd sindsdien vooral verkocht als bedrijfswagen, al dan niet met dichtgemaakte zijruiten. Er was ook een grotere besteluitvoering met iets afwijkende carrosserie. Ook werd op een gegeven moment een cabrioversie aan het aanbod toegevoegd. Voor de traditionele koper was er ook wel weer een vierdeurs sedan, maar die werd als Ford Orion als afzonderlijk model gepositioneerd.
De volgende trendbreuk was de aandrijflijn: de motor stond voortaan dwars voorin en dreef de voorwielen aan, in plaats van de achterwielen. Kortom, voor zijn tijd was de nieuwe Ford Escort een behoorlijk moderne en bijna ‘hightech’ auto, die de concurrentie met bijvoorbeeld de Volkswagen Golf uitstekend aan kon. De Escort werd ook uitgeroepen tot European Car of the Year 1981.
Motoren Ford Escort
Ook nieuw waren de motoren, met moderne bovenliggende nokkenas, met uitzondering van de 1,1-liter basismotor. Het overige motorenaanbod bestond uit 1,3- en 1,6-liter viercilinder benzinemotoren, later aangevuld met een 1,6-liter viercilinder diesel. Afhankelijk van het jaar, de motorkeuze en de uitvoering ging het schakelen met een handgeschakelde vier- of vijfbak of met een drietrapsautomaat
Sportieve Ford Escort-modellen
Wat wel hetzelfde bleef ten opzichte van het voorgaande model, is dat de sportieve rijder goed werd bediend. De Ford Escort was zelfs leverbaar in meerdere sportuitvoeringen. Zo was er de XR3 als tegenhanger van de Golf GTI. Na de introductie van directe brandstofinjectie werd dat model omgedoopt tot XR3i. Op basis daarvan verscheen ook de meer op circuitgebruik gerichte (en gelimiteerd geproduceerde) RS 1600i. Later verscheen ook de RS Turbo, met turbo dus, als homologatiemodel voor de rallysport. Het overige aanbod was divers, van het zelfs voor die tijd erg kale instapmodel tot de luxe Ghia-uitvoering.
‘Nieuwe’ modelgeneratie
Een facelift heeft de derde generatie Ford Escort nooit gehad. Hoewel… De in 1986 geïntroduceerde vierde modelgeneratie was eigenlijk gewoon een grondig gefacelifte versie van het bestaande model. Ford ziet het nieuwe model eigenlijk ook als een faceliftversie, maar zoals destijds wel vaker bij grote facelifts bij Ford-modellen wordt de sterk vernieuwde versie door velen als een nieuwe generatie gezien.