Gespot: een Citroën Visa Chrono
Extra sportief, extra zeldzaam
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Alsof een gewone Visa nog niet bijzonder genoeg is, liep AutoRAI.nl een Citroën Visa Chrono tegen het lijf. Tijd om de Visa weer eens in de schijnwerpers te zetten.
De Citroën Visa wordt in 1978 geïntroduceerd als opvolger van zowel de Dyane als Ami. Een aantal jaar daarvoor is Citroën overgenomen door Peugeot. Als logisch gevolg daarvan is de Visa het eerste Citroën-model dat zijn techniek deelt met modellen van Peugeot. Vooral de aandrijflijn wordt overgenomen van de Peugeot 104, maar ook enkele delen van onderstel en bodemsectie komen overeen.
Citroën Visa: populair en veelzijdig.
De Visa begon zijn leven als een bescheiden vijfdeurs hatchback, maar uiteindelijk zou het een zeer veelzijdig model blijken. Zo verschenen er ook uitvoeringen met wat meer pit, waarover straks meer. Ook diende de Visa als basis voor de immens populaire Citroën C15, de voorloper van de Citroën Berlingo. Op een gegeven moment was de Visa zelfs leverbaar als Découvrable, een vijfdeurs cabriolet!
Opvolgers Citroën Visa
De Citroën Visa bleef in productie tot en met 1988 (en kreeg in China zelfs nog een tweede carrière tot en met 1994), om dan te worden opgevolgd door de Citroën AX. Trekken we die lijn door, dan is de Visa een verre voorganger van zowel de Citroën C1, C2 als C3.
Citroën Visa wordt sportief
In dit artikel gaan we dieper in op de Citroën Visa in het algemeen, in deze Gespot focussen we vooral op de sportieve uitvoeringen. De eerste daarvan verschijnt in 1980, de Visa Super X, met 1,2-liter viercilinder met 47 kW (64 pk). In 1982 volgt de opvolger: de Visa GT met 1,4-liter viercilinder en 59 kW (80 pk). Voor zo’n klein en licht autootje is zo’n vermogen al heel wat.
De Citroën Visa Chrono
Eveneens in 1982 komt de Citroën Visa Chrono op de markt. Die is ontwikkeld als een soort rallyauto voor op de openbare weg. Er worden twee series geproduceerd: 2.160 exemplaren voor de Franse markt en 1.600 exemplaren voor de rest van Europa. Vanaf het begin is zo’n Visa Chrono dus al een zeldzame uitvoering. In de Franse versie levert de 1,4-liter viercilinder een vermogen van 68 kW (93 pk). Vanwege andere carburateurs moet de Europese versie het doen met ‘slechts’ 59 KW (80 pk).
Het gespotte exemplaar
De ooit zo populaire Citroën Visa is tegenwoordig al zeldzaam genoeg om in het verkeer tegen te komen. Laat staan een Visa Chrono, zoals deze die we in het Noord-Hollandse Zwaag tegenkwamen. Het is nog een origineel Nederlands exemplaar ook, dat in 1983 op kenteken werd gezet. Om het compleet te maken is de Visa nog helemaal origineel en staat hij er keurig bij.
Hij is duidelijk van een liefhebber, die getuige het beetje straatvuil ook niet bang is om de auto gewoon te gebruiken waarvoor hij is bedoeld: lekker rijden! De auto is ook al sinds 2005 in bezit. Dat begrijpen we wel. De mooie en bijzondere Citroën gaat ongetwijfeld nooit meer weg.
Nog meer sportiviteit
Overigens zijn er nog veel meer sportieve uitvoeringen van de Visa. De Trophée bijvoorbeeld, al is dat een zeer gelimiteerd homologatiemodel voor de rallysport. Andere sportversies zijn de 14S en Challenger. Speciaal noemenswaardig is de op 200 exemplaren gelimiteerde Visa Mille Pistes uit 1984. Die lijkt op de Chrono, maar is een homologatiemodel voor de legendarische Group B-rallyklasse. Bovendien is de Mille Pistes voorzien van vierwielaandrijving en een vermogen van 82 kW (112 pk).
Het hoogtepunt verschijnt eveneens in 1984, in de vorm van de Citroën Visa GTi met 85 kW (115 pk) sterke 1,6-liter viercilinder. Die motor is geleend van de Peugeot 205 GTI en de Visa GTI kan zich qua prestaties dan ook prima met die legendarische hot hatchback meten. Toch is de Visa GTi nooit echt succesvol geworden en uiteindelijk zelfs behoorlijk in de vergetelheid geraakt.