Gereden: Maserati GranCabrio Sport
Een ritje in de Maserati GranCabrio Sport blijft je lang bij. Alleen al het geluid van de 4,7-liter V8-benzinemotor vergeet je nooit meer. En omstanders ook niet.
Werkelijk iedereen kijkt de Maserati GranCabrio na als hij voorbij rijdt. Je komt hem dan ook niet iedere dag tegen. Wat heet: dit jaar zijn tot en met oktober twee exemplaren op Nederlands kenteken gezet (cijfers RAI Vereniging). En dat is niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat de Italiaanse vierzits cabriolet 223.248 euro moet opbrengen.
Het voor velen onbereikbare karakter van de Maserati GranCabrio Sport is niet de enige reden waarom hij alle ogen op zich gericht krijgt. Ook het motorgeluid zorgt ervoor dat andere verkeersdeelnemers naar de fysiotherapeut moeten om hun verdraaide nekspieren te laten behandelen. Vooral met de sportknop ingedrukt, buldert, jankt en huilt de V8-motor erop los. Dichter bij een Ferrari kom je niet.
Van het extravagante design van de GranCabrio schiet een introverte voorligger onmiddellijk in de stress. Neem alleen de voorkant al met zijn enorme luchtinlaten (geleend van de nóg snellere GranCabrio MC) en dito grille. Waarachtig elke voorligger schiet onmiddellijk naar rechts als ze de Maserati in hun binnenspiegel zien opdoemen.
Wellicht begint het inmiddels saai te worden, maar ook de prestaties van de GranCabrio Sport spreken tot de verbeelding. Een top van 285 km/uur. En een acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur van 5,2 seconden. Het vermogen bedraagt 331 kW (450 pk) en het maximumkoppel 510 Nm bij 4.750 toeren per minuut – ruimschoots voldoende om er als een speer vandoor te gaan, ongeacht het toerental. Ondanks zijn hoge prestaties en de toevoeging Sport is de Maserati GranCabrio een tamelijk comfortabele auto waarmee je ook rustig kunt cruisen (dat dit wel een aanslag is op je zelfbeheersing, vergeten we voor het gemak). We vinden het eerder een bloedsnelle GT waarvan het dak open kan dan een explosieve sportauto.