Gereden – Citroën C4 Cactus
Volstrekt unieke Fransman verrast op alle fronten
Er zijn weinig automerken die zo veel durf tonen als Citroën. Dat was niet alleen vroeger het geval, ook anno 2014 maakt het merk zijn reputatie volledig waar. Citroën is gestart met de verkoop van de nieuwe C4 Cactus; een volstrekt unieke auto met allerlei innovatieve eigenschappen en een aantrekkelijk prijs. Het is een 100% Citroën.
Werp een blik op de Citroën C4 Cactus en je ziet direct allerlei zaken die je nooit eerder zag. De Airbumps bijvoorbeeld. Dat zijn die kunststof beschermdelen aan de zijkant en op de hoeken van de bumpers. Het zijn met lucht gevulde capsules, van thermoplastisch polyurethaan om precies te zijn.
De Airbumps bieden bescherming tegen kleine schades en zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Super handig en ze zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart, grijs, bruin en beige. Maar daar moet je het verder ook mee doen, want een C4 Cactus zonder Airbumps bestaat niet.
Interieur met sofa
De C4 Cactus is niet alleen vanbuiten een opvallende verschijning, ook het interieur is anders dan anders. Alle functies worden bediend via het stuurwiel en het grote beeldscherm in het midden van het dashboard. Het tweede beeldscherm achter het stuurwiel dient als digitale snelheidsmeter. De beeldschermen bieden een prettige weergave en zijn goed afleesbaar.
Ondanks de moderne beeldschermen heerst in het interieur vooral een retro-sfeer. Dat komt met name door de gebruikte kleuren, de lederen deurgrepen en de opvallend brede stoelen die zijn geïnspireerd op een sofa. Je zakt er een beetje in weg en ze zitten ronduit heerlijk. Bij de versies met automatische transmissie is het gedeelte tussen de voorstoelen opgevuld, waardoor het één bank lijkt.
Innovatie
Tot zo ver het in- en exterieurdesign. De Citroën C4 Cactus is ook een technisch doordachte auto met allerlei innovatieve oplossingen. Zo is de passagierairbag in het plafond gemonteerd. Dat biedt ruimte voor een enorm bergvak bovenop het dashboard. Aan de onderzijde zit niets, dus is er veel beenruimte, kan de passagier verder naar voren en ontstaat meer beenruimte op de achterbank.
Citroën heeft ook rigoureuze maatregelen genomen om het gewicht zo veel mogelijk te verlagen. Denk aan ruitenwissers met ingebouwde sproeiers, een nieuw ontworpen panoramadak, klapramen voor de achterportieren en een lichtgewicht onderstel. Het zijn weliswaar allemaal kleine beetjes, maar het resultaat is doeltreffend.
De basisversie van de C4 Cactus weegt nog geen duizend kilo. Het opvallend lage voertuiggewicht is een compliment waard, want de C4 Cactus is geen kleine jongen. Hij biedt ruim voldoende plaats voor vier volwassenen en bagageruimte is er genoeg. De kofferbak van 348 liter is zeer acceptabel in deze klasse.
Frans comfort
Dat de C4 Cactus een rasechte Citroën is, blijkt ook uit het rijgedrag. Het bekende Franse comfort is in hoge mate aanwezig, met relatief zachte dempers en een laag geluidsniveau. En dat zullen veel kopers als zeer prettig ervaren. Sturen doet de Cactus overigens ook prima. Hij reageert adequaat en in de binnenstad van Amsterdam blijkt hij heel wendbaar en eenvoudig manoeuvreerbaar.
Nog een positieve verrassing: de 1,2-liter e-THP driecilinder benzinemotor presteert fenomenaal. Deze nieuwe motor, die we inmiddels ook in modellen van concerngenoot Peugeot tegenkomen, levert 81 kW (110 pk) en 205 Nm. De souplesse, het lage geluidsniveau en de trekkracht zijn uitzonderlijk voor een driecilinder. En gezien het prestatieniveau is een viercilindermotor volstrekt overbodig.
Vanaf 16 mille
De prijzen beginnen bij 15.990 euro voor de Citroën C4 Cactus VTi 82 Live. De duurste versie kost 20.740 euro. Voor dat geld heb je een 110 pk sterke BlueHDi dieselmotor in Shine-uitvoering met automatische airco, navigatie, een uitgebreid audiosysteem met USB en Bluetooth en een parkeercamera.
Interessant voor de zakelijk rijder: alle motorvarianten komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De BlueHDi-dieselversie valt in de 14%-bijtellingscategorie. De netto bijtelling bedraagt minder dan 100 euro per maand.