‘Gebruik rijhulpsystemen (ADAS) moet 20 procent omhoog’
ADAS Convenant getekend door 42 organisaties
Het gebruik van rijhulpsystemen – de zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems – moet in 3 jaar tijd met minimaal 20 procent omhoog. Dat is vastgelegd in het ADAS Convenant, dat door 42 organisaties is ondertekend.
Al eerder bleek uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ongeveer 50 procent van de automobilisten in Nederland niet weet welke rijhulpsystemen er in de auto aanwezig zijn. Laat staan hoe ze te gebruiken. Reden genoeg voor organisaties als de RAI Vereniging, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Aon, de BOVAG, en het Verbond van Verzekeraars om de krachten te bundelen onder de ADAS Alliantie. Het bijbehorende convenant is vervolgens ondertekend door organisaties als de RDW, TU Delft, Carglass en CBR.
Slimonderweg.nl
De bedoeling is dat alle deelnemende organisaties zelfstandig inspanningen leveren om de bewustwording en het gebruik van de rijhulpsystemen te vergroten. Minister Cora van Nieuwenhuizen presenteerde bij de ondertekening direct de nieuwe online community Slimonderweg.nl. Op het platform kunnen weggebruikers de wereld van slimme mobiliteit ontdekken en met elkaar in discussie gaan.
Nadruk op positief effect verkeersveiligheid
Peter van der Knaap, directeur-bestuurder bij SWOV: “Het is goed dat er nu een initiatief is om de toepassing van ADAS te versnellen: hoe eerder ze op de weg zijn, hoe meer veiligheidswinst we mogen verwachten. Daarbij gaat het in het ADAS Convenant alleen om ADAS die een bewezen positief effect hebben op verkeersveiligheid, duurzaamheid óf doorstroming en in ieder geval geen negatief effect hebben op verkeersveiligheid. Er zijn systemen die specifiek gericht zijn op veiligheid en er zijn systemen die specifiek gericht zijn op het vergroten van het rijcomfort. Bij die laatste systemen is het belangrijk om erop te letten dat dit niet leidt tot minder alerte bestuurders.”
11 rijhulpsystemen verplicht in 2022
De EU heeft 11 rijhulpsystemen verplicht die vanaf 2022 in alle nieuwe auto’s aanwezig moeten zijn. Denk daarbij aan een parkeersensoren, noodremsysteem, detectiesystemen voor slaperigheid van de automobilist en rijbaan waarschuwingen.