Fotoreportage: Porsche Cayenne nu ook als Dakar-versie!
We kunnen nog steeds haast niet geloven dat je bij Porsche nu een rallyauto kunt kopen: de Porsche 911 Dakar. De indrukwekkende machine staat inmiddels in de Nederlandse showroom en brengt menig autoliefhebber in extase. Maar het forse prijskaartje – dik drie ton – maakt de auto alleen toegankelijk voor de happy few. Een Nederlandse Cayenne-eigenaar bedacht een oplossing: de Cayanne Dakar.
Porsche Cayanne Dakar
Zelfbouwprojecten, ze bestaan in allerlei soorten en maten. Waar we eerder Mathijs interviewden met zijn BMW 325i circuitauto, is dit weer een heel ander project. Ditmaal heeft redacteur en huisfotograaf Yannick een unieke creatie van een Porsche-eigenaar voor de camera gezet. De eigenaar in kwestie liet zijn Cayenne omtoveren tot een Cayenne Dakar.
Cayenne S
De 340 pk sterke Porsche Cayenne S is van nature al een indrukwekkende SUV, maar deze specifieke SUV heeft zoals je kunt zien een geheel eigen karakter gekregen. Met de expertise van de Porsche Centrum Twente aan het roer, is de auto van top tot teen onder handen genomen. De origineel grijs geleverde SUV is voorzien van een Rothmans livery-wrap. Het design is geïnspireerd op de Porsche Cayenne Dakar-supportauto. Daarnaast is de SUV voorzien van een set OZ-wielen met moddervette offroad-banden. Verder is de luchtvering aangepast voor meer rijhoogte, is de einddemper verwijderd voor wat meer beleving en pronken er op de neus Hella-rallylampen.
992 Dakar
In gesprek met AutoRAI.nl deelt de eigenaar enthousiast zijn inspiratie achter de creatie van de Cayenne. “Voordat wij deze Cayenne hebben laten aanpassen, hadden we een Land Rover Defender 90 uit 2002, maar die auto was totaal niet praktisch. Waar het interieur van de Porsche heerlijk comfortabel en vijfzits is, is dat bij de Defender totaal anders. De Defender had namelijk maar twee zitplaatsen. Ook had de Defender een vijfcilinder diesel in plaats van de V8 die in de Cayenne zit. Toen de Porsche 911 Dakar uitgebracht werd, kwamen wij op dit idee. We hebben altijd al wat gehad met offroadauto’s, voornamelijk Defenders. Begin dit jaar hebben we deze laten bouwen, want het was tijd voor wat anders.”