Fotoreportage: De fabriek van Wiesmann in 2013
Zo zag de 'gecko factory' er in 2013 uit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wiesmann werkt achter de schermen hard aan een comeback. Persoonlijk vind ik dat een geweldige ontwikkeling, want Wiesmann is gewoon een schitterend merk met beproefde techniek. In mijn foto-archief vond ik een fotoreportage die ik maakte toen ik in 2013 in de fabriek in Dülmen aanwezig was. Een terugblik.
Gloriedagen?
Van gloriedagen was in 2013 niet echt sprake meer. De verkoop van Wiesmann was mede door de crisis en te hoge vanafprijzen in 2013 tot een dieptepunt gezakt. Er waren tijdens mijn bezoek nog maar enkele auto’s in aanbouw en hier en daar stonden er wat auto’s op een onderhoudsbeurt te wachten, maar echt levendig was het allemaal niet.
Over en uit
Niet veel later – in september 2014 – was het over en uit voor Wiesmann. De Duitse sportautobouwer ging in die maand failliet. De fabriek werd stilzwijgend gesloten en de 125 werknemers kwamen noodgedwongen thuis te zitten. Niet dat er de laatste maanden nog veel werk was voor iedereen. Op het laatste moment liepen er nog maar zes mensen rond in de geckovormige fabriekshal in Dülmen. Het geld was nu echt op. De productie van de MF4 en MF5 werd gestopt, het kleinere instapmodel, de MF3, ging begin 2013 al uit productie.
Economische crisis
Wiesmann werd in 1988 opgericht en kwam eigenlijk al in 2009 in de problemen doordat het merk de fabriek in Dülmen liet uitbreiden voor enkele miljoenen euro’s. In 2009 begon ook de wereldwijde economische crisis, waardoor de inkomsten sterk verminderden. Bovendien waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Wiesmann weigerde daarnaast om openstaande rekeningen te betalen aan leveranciers en dat staat natuurlijk garant voor problemen.
BMW M
Na een rumoerige periode verscheen er eind 2016 dan toch goed nieuws. Wiesmann kreeg een nieuwe eigenaar en in oktober 2017 tekende Wiesmann een contract met BMW M voor het leveren van motoren. De naam Wiesmann Gmbh werd gewijzigd in Wiesmann Sports Cars en sindsdien wordt er hard gewerkt aan een nieuw model. Wiesmann heeft aangegeven zorgvuldig te kijken naar het oorspronkelijke karakter van Wiesmann-modellen. De onthulling van de nieuwe sportauto vindt in de loop van 2019 plaats. Onder leiding van Roheen Berry, Managing Director van Wiesmann Sports Cars, wordt de auto ontwikkeld.
Manufaktur der individualisten
Wiesmann noemde zichzelf altijd de manufaktur der individualisten en heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het produceren van één sportwagen. Dat was een kostbaar proces en dat zag je ook aan de vanafprijzen. Voor minder dan 160.000 euro ging een Wiesmann niet de deur uit.
V8
Voor de productiestop produceerde Wiesmann alleen nog de MF4 en MF5. Het kleinere instapmodel, de MF3, ging begin 2013 uit productie. De MF3 had een zes-in-lijn E46 M3-motor, de MF4 een E92 M3 V8-motor en de MF5 in eerste instantie een 507 pk sterke V10-motor van de toenmalige BMW M5. Later werd dat een 4,4-liter geblazen V8-motor van BMW met 555 pk omdat de V10 uit productie ging.