Fotoreportage: Waarom je de €20 miljoen kostende McLaren F1 met je eigen ogen wil zien (in Nederland!)
Unieke kans
We durven met enige zekerheid te zeggen dat je op dit moment nergens ter wereld een McLaren F1, Mercedes-Benz CLK GTR en Porsche GT1 naast elkaar zult zien staan. Zelfs de Sultan van Brunei zou moeite hebben om dit voor elkaar te krijgen. Maar het Louwman Museum in Den Haag is erin geslaagd om deze drie iconische auto’s – samen met nog veel meer legendarische modellen uit de jaren ’90 – bijeen te brengen voor de expositie Supercars of the 90s. AutoRAI.nl ging langs en zoomde in op misschien wel dé ster van de show: de McLaren F1.
20 miljoen euro
De kans dat je een McLaren F1 in het wild spot is even groot als het winnen van de loterij én tegelijkertijd door een UFO meegenomen worden. De Britse supercar is namelijk extreem waardevol. Met een prijskaartje van zo’n 20 miljoen euro, gaat zelfs de gemiddelde miljardair zweten bij de gedachte aan de verzekeringspremie.
Wil je er toch eentje bewonderen? Dan zul je naar een museum moeten dat er eentje heeft. Dat zijn er wereldwijd maar een paar en meestal gaat het dan om de raceversie: de McLaren F1 GTR. Er zijn namelijk maar 106 exemplaren van de F1 gebouwd, waarvan slechts 64 straatlegaal zijn. Die staan bijna allemaal veilig in garages, omringd door een fort van beveiliging en temperatuur- en vochtregelaars, wachtend tot ze weer 1.000.000 euro in waarde zijn gestegen.
Meesterwerk
Waarom is de F1 zo waardevol? Simpel: het is niet zomaar een sportwagen. De F1 is een icoon, een meesterwerk van techniek en design dat nog steeds zijn stempel drukt op de supercarwereld. De McLaren F1 is het geesteskind van Gordon Murray, de Zuid-Afrikaans-Britse auto-ontwerper en ingenieur, beroemd om zijn baanbrekende F1-auto’s van Brabham en McLaren. Met steun van McLaren-baas Ron Dennis mocht Murray begin jaren negentig de eerste straatauto van het tot dan toe alleen op Formule 1 gerichte merk ontwikkelen: de McLaren F1.
De snelste auto ter wereld
De F1 was zijn tijd ver vooruit. De carrosserie is volledig gemaakt van carbon fiber, wat destijds revolutionair was voor een productieauto. Het materiaal werd toen alleen nog maar in de luchtvaart gebruikt en maakte de F1 niet alleen superlicht, maar ook extreem sterk. Met zijn driedelige zitconfiguratie – waarbij de bestuurder centraal zit, geflankeerd door twee passagiersstoelen – bood de F1 een unieke rijervaring. Onder de motorkap ligt een BMW S70/2 6,1-liter V12-motor, goed voor een vermogen 461 kW (627 pk). Met een topsnelheid van 386,4 km/u was de McLaren F1 lange tijd de snelste productieauto ter wereld.
GMA T.50
Gordon Murray mag dan inmiddels bijna 80 kaarsjes uitblazen, achter de geraniums zul je hem zeker niet vinden. Onder zijn eigen vlag, Gordon Murray Automotive, heeft hij de spirituele opvolger van de McLaren F1 gecreëerd: de GMA T.50. De eerste gelukkige eigenaren ontvangen momenteel hun exemplaren. Deze McLaren F1 2.0 heeft ook een centrale zitpositie en is uitgerust met een 478 kW (650 pk) sterke Cosworth V12-motor, die vrolijk doorjankt tot maar liefst 12.100 toeren per minuut.
Supercars of de 90s
Tot 1 september heb je de kans om zelf een McLaren F1 in het echt te bewonderen. Dan sluit de tijdelijke Supercars of the 90s-expositie in het Louwman Museum in Den Haag. Naast deze bijzondere Brit staan er ook andere extreem zeldzame modellen zoals de Aston Martin Vantage V600, Bugatti EB110 Super Sport, Ferrari F50, Jaguar XJ220, Mercedes CLK GTR Straßenversion, Nissan R390 GT1, Porsche 911 GT1 Straßenversion, BMW M8 E31 en Mercedes-Benz C112. De kans dat je deze auto’s ooit nog eens samen ziet, is minimaal. Kortom, op naar Den Haag!
Bekijk ook: BIZARRE COLLECTIE: Supercars of the 90’s in Louwman Museum
Lees ook: Hier staan de 100 McLaren F1 auto’s die nog bestaan