Forse maatregelen voor verbetering verkeersveiligheid
Actieplan aangekondigd wegens stijging aantal verkeersongevallen.
Het kabinet lanceert een ambitieus plan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Volgens de minister van Infrastructuur en Waterstaat is dat nodig, omdat de daling van het aantal verkeersdoden stagneert en het aantal verkeersgewonden al jaren toeneemt.
Goed, maar geen verbetering
Nederland behoort tot de beste landen op het gebied van verkeersveiligheid. Zo staat Nederland in de top 3 van landen met de minste verkeersdoden in de EU, maar er wordt de laatste jaren nauwelijks vooruitgang geboekt. Tegelijkertijd stijgt het aantal (ernstig) verkeersgewonden in Nederland.
Ook heeft de afgelopen jaren een verschuiving plaatsgevonden als je kijkt naar de plekken waar ongelukken gebeuren en met welke weggebruikers. Er vallen in verhouding steeds meer verkeersdoden en -gewonden op gemeentelijke wegen, terwijl in 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten omkwamen als gevolg van een verkeersongeval.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met provincies, gemeenten, vervoersregio’s en verschillende maatschappelijke organisaties het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030‘ (SPV) opgesteld, waarin staat hoe het aantal verkeersongevallen moet worden teruggedrongen.
LEES OOK: Verkeersboetes 2019: alle bedragen op een rij
Maatregelen
Er worden experts ingeschakeld die in kaart moeten brengen welke gevaarlijke rotondes en kruispunten in steden moeten worden verbeterd. Door de forse toename van het aantal e-bikes en scooters moeten er bredere fietspaden komen. Fietsen met je smartphone in je hand wordt straks wettelijk verboden.
Vanwege de forse toename van het aantal (eenzijdige) ongelukken met oudere fietsers komt er een kwaliteitskeurmerk voor fietshelmen en wordt het gebruik ervan extra gestimuleerd. Om de kwaliteit van motorhelmen op te krikken, wordt overwogen om een houdbaarheidsdatum verplicht te stellen.
Bestuurders van scooters en brommobielen kunnen bij rijden onder invloed verplicht op cursus worden gestuurd. Nu nog kan dat alleen als zij ook in het bezit zijn van een autorijbewijs. Verder worden in 2019 trajectcontroles op verschillende N-wegen geplaatst en automobilisten gestimuleerd om assistentiesystemen actief te gebruiken, zoals waarschuwingssystemen voor weggebruikers in de dode hoek, rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol. Maar er is nog veel meer. Bekijk hier alle maatregelen in het SPV 2030.
In 2017 waren er 613 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren, ofwel een lichte afname ten opzichte van 2016, toen 629 mensen in het verkeer omkwamen. Het aantal ernstig verkeersgewonden in 2017 wordt geschat op 20.800. In 2016 waren dat er 21.400.
LEES OOK: Dit zijn de 5 gevaarlijkste verkeerslocaties in Nederland