Autotest – Ford Transit Custom PHEV (2020)
Muisstil, duurzaam en praktisch
Door Ruben Jason Penders. |
Elektrische bestelauto’s, die zijn toch hartstikke duur en zwaar? Ford heeft een beter idee en introduceert een plug-in hybride (PHEV) variant van de Ford Transit Custom. Wat zijn de voor- en nadelen? AutoRAI.nl zoekt het uit.
Elektrische bestelbus
Maak kennis met de Ford Transit Custom PHEV. Het idee achter deze plug-in hybride is simpel: voorin ligt een 127 pk sterke elektromotor – die de voorwielen aandrijft – en onder de laadruimte ligt een 13.6 kWh accupakket.
Dankzij de elektrische aandrijflijn hoef je geen rekening meer te houden met milieuzones, want je stoot exact 0 gram CO2 uit. Zonder problemen rij je dus met deze bus de binnenstad in, om bijvoorbeeld je pakketjes af te leveren. Maar je zult je nu afvragen hoe ver je komt met een accupakket dat slechts 13.6 kWh groot is.
Actieradius Ford Transit Custom PHEV
Het antwoord is simpel: niet gigantisch ver. Na zo’n 40 kilometer is de stroom op. En nu? Een stopcontact zoeken? Niets daarvan. In het vooronder ligt een tweede motor: een driecilinder benzinemotor. Niet om de wielen aan te drijven, maar om het accupakket op te laden.
De 1.0-liter turbomotor is dus eigenlijk een generator. Omdat hij niet voor de directe aandrijving zorgt – en dus niet regelmatig veel toeren moet draaien tijdens het optrekken – kan de motor op een efficiënt toerental zorgen dat het accupakket netjes wordt bijgeladen.
Prijzen Ford Transit
Het is een bijzondere combinatie: een bestelauto zonder dieselmotor, maar met een benzinemotor, elektromotor en een accupakket dat weer door de benzinemotor wordt opgeladen of via een laadpaal (plug-in). Het zorgt voor een paar voor- en nadelen.
De Ford Transit Custom PHEV is bijvoorbeeld niet goedkoop, hij is er vanaf 41.250 euro. Maar moet je hem wel vergelijken met een traditionele dieselbus? Bedrijven die werknemers in de binnenstad hebben werken, hebben dagelijks te maken met lage-emissiezones. En die zones zullen nooit meer kleiner worden en zich alleen maar gaan uitbreiden. Deze bedrijven zullen dus opzoek moeten gaan naar schone bestelbusjes, of ze nou willen of niet.
Volledige elektrische bestelbussen zijn momenteel nog behoorlijk prijzig, want er liggen soms wel 100 kWh accupakketten in. Het 13.6 kWh pakket van de Transit Custom PHEV is klein en dus aanzienlijk goedkoper. Toch heb je genoeg actieradius om volledig elektrisch binnen de milieuzones te opereren. Daarbuiten slinger je de benzinemotor weer aan.
Laden
Tijdens een klus of lunch kun je hem natuurlijk aan een laadpaal hangen, als je toch wat extra range nodig hebt in de stad. Via de laadaansluiting in de voorbumper kun je de bus aan de lader hangen. Als je alleen een traditioneel stopcontact in de buurt hebt, duurt het volladen zo’n vier uur. Via een laadpaal neemt dit proces zo’n 2,7 uur in beslag. Het accupakket slaat ook energie op die wordt teruggewonnen tijdens het remmen.
Voor werkgevers die de bussen bijna altijd volledig elektrisch kunnen laten rijden, wordt het dankzij lage verbruikskosten helemaal interessant als je kijkt naar de total cost of ownership (TCO). Moet je dagelijks voornamelijk snelwegkilometers maken, dan is de bus minder geschikt, omdat de 1.0-liter benzinemotor dan flink aan de bak moet en het verbruik omhoog schiet.
Duurzaamheid
Het lijkt soms een bijzaak, maar uiteindelijk draait het hier wel om: duurzaamheid. Wie wel eens door de stad loopt of fietst zal er bekend mee zijn, stinkende dieselwalmen van ronkende bestelbussen bij het stoplicht. De Ford Transit Custom PHEV doet dat heel anders. In de EV Now-modus wordt de driecilinder range-extender stilgezet en rij je volledig elektrisch. Geen geluid en geen uitstoot. Hooguit een zacht gezoem van de elektromotor en een futuristisch geluid van een audiospeaker aan de buitenkant, die aan de omgeving aangeeft dat je er bent.
Hij mag dan duurzaam zijn, maar hij wordt er niet minder praktisch van. Het bescheiden accupakket zit onder de laadvloer verwerkt, waardoor het laadvolume hetzelfde als bij de traditionele Transit Custom is (6 m3) en de laadcapaciteit ook bijna hetzelfde blijft: 1.130 kilogram.
Rijervaring
De rijervaring in de Transit Custom PHEV is op z’n minst bijzonder te noemen. Het is inmiddels bij de meeste mensen bekend dat een elektromotor voor direct koppel zorgt, waardoor je in een elektrische auto bij het stoplicht bijna altijd als eerste weg bent.
Dat is bij Transit Custom PHEV niet anders. Het resultaat is hilarisch en moet een bizar gezicht zijn voor mensen die naast je of achter je staan. Zodra het stoplicht op groen springt, rij je tot 50 km/u de meeste auto’s er gemakkelijk uit. En dat in een vijf meter lange en twee meter hoge bestelbus! We moeten er stiekem wel om gniffelen.
FordPass-app
De PHEV is verder vrijwel identiek aan een traditionele Transit Custom. De stoelen zitten goed, het zicht is goed en er is voldoende aflegruimte voor al je bekers, sleutelbossen, pennen en formulieren.
De bus is bovendien dankzij een on-board modem altijd voorzien van een internetverbinding. Via de FordPass-app kun je zo eenvoudig allerlei informatie over de bus op je smartphone zien. Denk aan de benzinemeter, de status het accupakket of de locatie van de bus. Via de FordPass Pro-app kunnen fleetowners deze informatie van meerdere bussen zien.
Conclusie
Dankzij lage-emissiezones moeten veel bedrijven opzoek naar een alternatief voor de oude en vertrouwde dieselbus. Naar alle verwachting komen er vanaf 2025 in veel gemeentes zelfs nul-emissiezones. Met de Transit Custom PHEV biedt Ford dezelfde oude en vertrouwde Transit-ervaring, alleen een stukje duurzamer. Het is voor bedrijven die veel in de binnenstad moeten zijn een geschikte oplossing en een mooi opstapje naar een volledig elektrische Transit. Volgens verschillende bronnen laat die namelijk niet heel lang meer op zich wachten.