Ford Taunus – Alles wat je moet weten
Van 1939 tot 1968 werden alle Fords die in Duitsland gemaakt werden Taunus genoemd. De modelijn is genoemd naar het Taunusgebergte in Duitsland. Vanaf 1967 werd de Taunus een model van Ford. De Taunus werd voor het eerst gemaakt in 1939 en kende verschillende versies tot 1994.
Ford Taunus
De Ford Taunus is een middenklasse-auto van de Amerikaanse autofabrikant Ford, gemaakt in de Duitse autofabriek Ford-Werke AG in Keulen. Deze benaming werd gebruikt voor de Duitse modellen tot 1967. In die tijd kwamen de modellen Taunus 12M, -15M, -17M en een grotere bestelwagen genaamd de FK 1000 op de markt.
Eigen model
Vanaf 1967 werd de Taunus een eigen model. De Taunus-modellen die nog in productie waren werden nu bijvoorbeeld de Ford 12M genoemd, in plaats van de Taunus 12M. Een leuk feitje is dat de letter M staat voor ‘Meisterstück’, wat meesterwerk betekent.
Ford Cortina
In 1970 werd de naam Taunus opnieuw in gebruik genomen voor een Europese middenklasser. In Engeland werd dit model de Ford Cortina genoemd met als modelcode ‘TC’, Taunus Cortina. Deze wagen had veel uitvoeringen. Vanaf 1979 waren ook uitvoeringen leverbaar met een sportpakket. Het meest populair was de tweedeurs coupe. Deze werd van 1970 tot 1975 geproduceerd in Europa.
Turnier
De Duitse en Engelse TC modellen waren tot 1976 nog visueel verschillend van elkaar, maar vanaf dit jaar en vanaf de introductie van het model TC 2 werden deze twee voertuigen bijna identiek aan elkaar. De stationwagenversie van de Duitse Taunus TC heette Turnier en die van de Engelse Cortina TC heette de Estate. In 1979 bracht Ford de TC3 nog uit, maar deze auto verschilde niet veel van de TC2. Het verschil waren grotere achter- en knipperlichten. In 1983 stopte Ford met de productie van de TC modellen.
Overeenkomsten
De Ford Taunus had qua uiterlijk overeenkomsten met andere auto’s uit de tijd. De vroegere Taunus had een carrosserie die de naam badkuip opleverde vanwege de overeenkomsten met een badkuip. Het interieur was eenvoudig, maar er was veel ruimte door de grote zitplaatsen, genoeg beenruimte en voldoende zicht. De latere modellen beschikten ook over een goede ventilatie en een radio.
Klassieker
Als je enthousiast bent geworden over deze klassieke wagen, kun je je gaan oriënteren op de aanschaf. Voor veel Ford Taunus-modellen betaal je een lage prijs, maar let wel op mogelijke restauratie werkzaamheden. Voor minder dan 5.000 euro ben je vaak al trotse eigenaar van een Ford Taunus. Voor een zeldzamer model zit je rond de 10.000 euro achter het stuur.
Lees ook: