Ford Kuga: SUV van wereldformaat
De nieuwe Ford Kuga is de eerste van een reeks nieuwe SUV’s die volgens de zogenoemde ‘One Ford’-strategie is ontwikkeld. Dat betekent dat hij overal ter wereld in dezelfde gedaante wordt verkocht, en dat hij dus ook Amerikanen en Aziaten tevreden moet stellen. De grote vraag is nu: zijn de voorbeeldige rijeigenschappen van de vorige Kuga behouden gebleven?
Ford verwacht in de komende zes jaar wereldwijd meer dan een miljoen SUV’s te verkopen. De nieuwe generatie Kuga, die in de Verenigde Staten als Ford Escape te koop is, vormt een belangrijk model om die beoogde doelstelling te bereiken. Volgens Ford zijn zulke verkoopaantallen alleen mogelijk als een aantrekkelijke vormgeving, geavanceerde technologie en toonaangevende rijeigenschappen voor een betaalbare prijs worden aangeboden. Ford maakte er geen half werk van, betrok technici en ontwerpers uit alle windstreken bij de ontwikkeling van de nieuwe Kuga en introduceerde naar eigen zeggen de meest geavanceerde auto in zijn klasse.
Europese uitstraling
Voor een auto die ook in de Verenigde Staten moet slagen, zou je hier en daar ‘Amerikaanse’ trekjes verwachten. Maar dat is bij de nieuwe Kuga allerminst het geval. Het model heeft zowel vanbinnen als -buiten een Europees karakter en diverse designdetails zijn herkenbaar van de vorige Kuga. Het dashboard is vrijwel een kopie van dat uit de Focus en C-Max.
Ruimer
Ten opzichte van de vorige Kuga heeft de nieuwe een minder traditioneel SUV-design. De carrosserie is lager, smaller en langer. Hij heeft meer de contouren van een stationwagen en oogt daardoor ook ietwat sportiever. De toegenomen lengte komt vooral ten goede aan de interieurruimte. De beenruimte achterin is fors toegenomen en de inhoud van de bagageruimte bedraagt nu 481 liter (+ 82 liter). De volledig neerklapbare achterbank, waarvan nu ook de rugleuning is te verstellen, zorgt voor extra gebruiksgemak. Met de achterbank plat bedraagt de laadinhoud zelfs 1.653 liter.
Alleen viercilinders
De vorige generatie Kuga had het in ons land vrij lastig, omdat hij alleen met een slurpende vijfcilinder benzinemotor en als vierwielaangedreven dieselversie leverbaar was. De relatief hoge CO2-uitstoot zorgde dan ook voor een aardig prijskaartje. Bij de nieuwe Kuga is dat een heel ander verhaal. De instapversie wordt aangedreven door een 110 kW (150 pk) sterke 1,6-liter EcoBoost. Deze benzinemotor is ook beschikbaar met een vermogen van 134 kW (182 pk). Onder de motorkap van de dieselversies ligt een 2,0-liter TDCi met een vermogen van 103 kW (140 pk) of 120 kW (163 pk).
Aanzienlijke prijsdaling
Alleen de sterkste motorvarianten zijn standaard uitgerust met AWD-vierwielaandrijving, waarbij de aandrijfkrachten optimaal tussen de voor- en achterwielen worden verdeeld. Leuk detail is dat de actuele krachtverdeling via het informatiedisplay is te volgen. De voorwielaangedreven versies hebben een opvallend gunstige CO2-uitstoot. Zo is de CO2-emissie van de 1.6 EcoBoost 2WD vastgesteld op 154 g/km. De vanafprijs bedraagt 32.465 euro en dat is ruim 11.000 euro minder dan de vanafprijs van zijn voorganger! De duurste versie, de 163 pk sterke 2.0 TDCi AWD met automatische transmissie, kost 50.405 euro.
Weggedrag
Ondanks het feit dat er vanwege het One Ford-principe concessies moesten worden gedaan, biedt de nieuwe Kuga net zo dynamische rijeigenschappen als zijn 100%-Europese voorganger. De hatchback-achtige wegligging is voor een groot deel te danken aan het bewezen onderstel dat de Kuga van de Ford Focus heeft geleend. Diverse geavanceerde systemen, zoals Torque Vectoring Control en Roll Stability Control compenseren het hogere gewicht en het hogere zwaartepunt. Ook is de demping ietwat hard afgesteld, maar het is vooral de velgmaat die de mate van comfort bepaalt.