Ford Ka+: ruimte en eenvoud
Ford trekt zich terug uit A-segment
Met de Ka+ doet Ford een bijzondere move. Hij is substantieel groter dan de Ka zoals we die nu kennen. Met zijn binnenruimte overklast hij zelfs de hoger gepositioneerde en duurdere Ford Fiesta. Wringt dat niet? “Nee”, zo stelt de fabrikant, “de Ka+ zit weliswaar net als onze Fiesta in het B-segment, maar van dit model verdwijnt de basisversie en daarvoor komt de Ka+ in de plaats.”
Ford trekt zich terug uit A-segment
Ford trekt zich terug uit de markt van de meest compacte modellen, waarin ook Volkswagen Up, de Peugeot 108 en de Renault Twingo zich bewegen, om maar enkele voorbeelden te noemen. “Mondiaal zie je dat de verkoop van heel kleine modellen afneemt, terwijl de iets grotere compacte hatchbacks – met vijf deuren en voldoende ruimte voor een heel gezin – in de lift zitten”, stelt Gerard Bolder, Managing Director Ford Nederland bij de presentatie van de Ka+. “De winstgevendheid van een model in het A-segment staat onder druk. Ford komt niet terug met een nieuw model in deze markt. De productie van de huidige Ka is al gestopt, de uitverkoop is begonnen.”
[gallerij-1]
India
De Ka+-productie vindt plaats in India. Het model is daar al op de markt en komt ook in naburige Aziatische landen op de markt. Door de lage lonen en de grote aantallen zijn de productiekosten gunstig. De afwerking van het interieur is netjes, maar de gekozen materialen zijn eenvoudig. Er is veel hard kunststof toegepast, maar dat zie je ook bij de concurrentie, waarbij Ford met name de Dacia Sandero en de Suzuki Swift noemt. Ook de nieuwe Baleno van Suzuki is eigenlijk uit hetzelfde hout gesneden: veel ruimte en waar voor je geld, zonder al te overdreven veel luxe en overdaad. Auto’s voor mensen die nu om budgettaire redenen kiezen voor een jonge occasion en die nu toch de mogelijkheid krijgen voor hetzelfde geld nieuw te rijden.
[gallerij-2]
Europese maatstaf
Voor Europa heeft Ford de Ka+ overigens nog wel grondig onder handen genomen. De eisen die kopers in het productieland stellen aan geluidsdemping en wegligging liggen op een ander niveau dan wat Europeanen verwachten. Er is bijvoorbeeld extra geluidsisolatie aangebracht. De carrosserie is verstevigd door 50 % extra sterk staal. 8.000 uur is gestopt in crashtests om te voldoen aan de hogere eisen in Europa en er is nog eens 200 uur in de windtunnel doorgebracht om windgeruis te minimaliseren, wat leidde tot verbeterde portierrubbers. Verder is het subframe vóór stijver en het onderstel met 10 mm verlaagd voor een betere wegligging.
[gallerij-3]
In september
De Ka+ komt in september/oktober naar Europa en dan start ook de levering in Nederland, voor prijzen vanaf 12.995 euro. Dat is de versie Essential met elektrisch bedienbare zijruiten voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een 1,2-litermotor van 51 kW (70 pk). De versie Ultimate met airco, het Ford Sync-infotainmentsysteem en dezelfde motor maar dan met 63 kW (85 pk) komt op 14.295 euro. In ons land neemt die naar verwachting van Ford het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening, te meer omdat de krachtigere motor een tikkeltje zuiniger is en minder CO2 uitstoot: 110 g/km tegen 114 g/km.
[gallerij-4]
[parallex-1]