Autotest – Ford Ka+
Veel ruimte voor een budgetprijs
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ford heeft definitief afscheid genomen van de Ka. Na bijna twintig jaar is het vrolijke bolle autootje vervangen door een compleet andere auto: de Ka+ met meer binnenruimte dan de Fiesta, maar voor een aanzienlijk lagere prijs.
Andere strategie
Ford gooit het roer om in de compacte klasse. Het merk ziet de vraag naar de kleinste auto’s teruglopen, terwijl de verkoop van grotere, praktische no-nonsense modellen in lage prijsklassen juist toeneemt. Kijk naar het succes van Dacia bijvoorbeeld.
Een directe vervanger van de Ford Ka komt er niet. Het merk trekt zich terug uit het A-segment en zet vol in op het grotere B-segment. Met de nieuwe Ka+ introduceert Ford dus een auto in hetzelfde segment als de Fiesta. Dat gaat in dit geval prima, want de Fiesta is technisch geavanceerder, luxer, sportiever en zit prijstechnisch in bovenste deel van het segment (vanaf 18.995 euro).
Prijsvechter
De Ka Plus is een prijsvechter waarmee Ford wil concurreren met merken als Dacia en Suzuki. Het gaat hier vooral om ‘value’. Minder aandacht voor design en luxe, meer focus op functionaliteit en kosten. Met prijzen vanaf 12.995 euro zit de Ka+ in het onderste deel van het marktsegment en heeft Ford naar eigen zeggen ‘het hele B-segment gecoverd’.
LEES OOK: Dit kost de nieuwe Ford GT in Nederland
Ontwikkeld voor opkomende markten
De gunstige prijs van de Ford Ka+ is te danken aan de goedkope productie in India, waar hij al een tijdje rondrijdt als Ford Figo. De kwaliteitseisen zijn daar van aanzienlijk lager niveau. Alles moet spotgoedkoop, anders is de auto voor de gewone sterveling niet te betalen.
Voordat de Ka+ op de boot naar Europa vertrekt, is hij dan ook op zeer veel punten aangepast en verbeterd. Onder meer vering, dempers, rubbers, isolatie, aerodynamica en stuurinrichting zijn flink onder handen genomen. Dankzij rigoureuze maatregelen aan de structuur voldoet ook het veiligheidsniveau aan de Europese maatstaven.
Opvallend ruim
De Ford Ka+ hoeft zich nergens voor te schamen, ook niet voor de goedkope materialen in het interieur. Het geheel oogt allerminst gedateerd en de afwerking is netjes.
Het is een heel praktische auto, met standaard vijf deuren en zelfs meer binnenruimte dan de Fiesta. De bagageruimte van 272 liter is bovengemiddeld groot en het interieur zit vol bergvakken. Je zit ook vrij rechtop en dat is in het voordeel van de beenruimte. En vanwege de hoge daklijn stoot je je hoofd niet achterin.
VIDEO: Ken Block gaat weer los. Check hier de nieuwe Gymkhana 9
Voelt als een Europese Ford
Ford bouwt de Ka+ op hetzelfde platform als de Fiesta en dat is goed nieuws. Het onderstel van de Fiesta is volstrekt briljant en direct bij het wegrijden merk je dat het ook in de Ka+ goed zit. Hij stuurt fijn, hij veert prettig, niet te stug en niet te slap, en het comfort is in veel gevallen beter dan dat van duurdere concurrenten.
Wegens kostenbesparing vinden we geen prijswinnende 1.0 EcoBoost driecilinder turbo onder de motorkap, maar een atmosferische 1,2-liter viercilinder benzinemotor met 51 kW (70 pk) of 62 kW (85 pk) vermogen. De krachtbronnen reageren niet heel gretig, maar zijn mooi stil en met een verbruik van 1 op 20 ook vriendelijk voor de portemonnee.
Prijzen
Ford levert de Ka+ in twee uitvoeringen. De Essential (12.995 euro) met 51 kW (70 pk) is voorzien van elektrisch bedienbare zijruiten en buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, ESP en Hill Start Assist. De Ultimate (14.995 euro) is 63 kW (85 pk) sterk en heeft airco, het entertainmentsysteem SYNC en het innovatieve Ford MyKey.
Wil je meer luxe? Tegen meerprijs zijn ook zaken als climate control, cruisecontrol, lichtmetalen wielen en parkeersensoren leverbaar. Interesse? De nieuwe Ka Plus staat inmiddels bij de dealer in de showroom.