Ford past voortaan grafeen toe in auto’s, maar wat is het?
Vanaf eind dit jaar te vinden in onderdelen voor de Ford F-150 en Mustang
Een bijzondere aankondiging van Ford. Het merk heeft samen met Eagle Industries en XG Science een manier gevonden om met weinig grafeen betere hittegeleiding en grotere geluidsreductie te bereiken. Naar verwachting is grafeen eind dit jaar te vinden in onderdelen voor de Ford F-150 en Mustang, en uiteindelijk ook voor andere Fords. Leuk, maar wat is grafeen eigenlijk?
Tweedimensionaal nanomateriaal
Grafeen is licht en ontzettend sterk. Het is een tweedimensionaal nanomateriaal dat ook gebruikt wordt in coatings, mobiele telefoons en soms zelfs in sportartikelen. Het materiaal heeft een sterke ruisonderdrukkende werking en is daarom erg geschikt voor gebruik in auto’s. Grafeen wordt de laatste tijd met veel enthousiasme ontvangen in de auto-industrie. Het wordt toegepast in lakken, polymeren en accu’s.
Grafeen is een van best geleidende materialen ter wereld
Grafeen is 200 keer sterker dan staal en een van de best geleidende materialen ter wereld is. Het zorgt voor een uitstekende geluidsbarrière en is extreem dun en flexibel”, aldus Ford. Het merk vervolgt: “Grafeen is niet voor alle toepassingen financieel haalbaar, maar Ford heeft samen met Eagle Industries en XG Sciences, een optimale manier gevonden om kleine hoeveelheden te gebruiken in afdekkappen voor brandstofrails, pompen en motoren.”
Toepassing
“De doorbraak is niet het materiaal zelf, maar de toepassing ervan”, aldus Debbie Mielewski, Ford Senior Technical Leader Sustainability and Emerging Materials. “We kunnen met heel weinig – nog geen half procent – belangrijke verbeteringen bereiken op het gebied van duurzaamheid, geluidwering en gewichtsreductie; toepassingen waarop anderen zich niet hebben gericht.”
Geluidsabsorberend
De studie bij Ford naar grafeen begon in 2014. Het merk begon toen na te denken over hoe het kon worden toegepast in lopende tests met auto-onderdelen zoals afdekkappen voor brandstofrails, pompen en motoren. “Met een kleine hoeveelheid grafeen kun je ver komen, en in dit geval heeft het een significant effect op het geluidsabsorberend vermogen”, stelt John Bull, President van Eagle Industries.
Schuimcomponenten
Ford mengt het grafeen met schuimcomponenten. Dat levert ten opzichte van schuim zonder grafeen een geluidsreductie van ongeveer 17 procent op, een verbetering in mechanische eigenschappen van 20 procent en een verbetering in hitteweerstand van 30 procent.