Ford Fiesta automaat – alles wat je moet weten
Ford Fiesta is een iconische naam in autoland. Sinds 1976 zit hij in het gamma van Ford. Toen in één uitvoering en met keuze uit twee motorvarianten. Nu is het aantal uitvoeringen heel groot. De Fiesta automaat is bijzonder doordat hij een zeventraps DSG-automaat heeft en tegelijk hybride-aandrijving. Twee technologieën die garant staan voor soepel en zuinig rijden.
Ford Fiesta was de kleinste Ford
In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto.
Zesde generatie Ford Fiesta
Met de verdere generaties van de Ford Fiesta heeft de auto zich bewezen als een wereldspeler. In de loop van tijd werd de auto op steeds meer wereldmarkten verkocht en nam daarbij soms ook andere gedaanten aan naast de hatchbackversie. Van sedan tot bestelbusje tot pick-up. Met de zesde generatie uit 2009 keerde de Fiesta ook weer terug naar de Noord-Amerikaanse markt, nadat alleen de allereerste Fiesta daar slechts een paar jaar lang werd verkocht. De zevende generatie Fiesta werd echter weer niet in de VS verkocht.
Hoger gepositioneerd
De zevende generatie werd iets hoger wordt gepositioneerd en alleen nog als hatchback geleverd. Wel is de Fiesta er opnieuw in driedeursuitvoering, dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Het aantal carrosserievormen mag dan zijn afgenomen, het aantal uitvoeringen nam toe. Zo is de zevende generatie er ook als extra luxe Vignale, stoer aangeklede Active en de sportieve rijder kan wederom kiezen voor een ST-uitvoering.
Ford-automaat
Het aanbod aan compacte auto’s met automaat groeit sterk, al jaren. Kon je vroeger in de klasse van de Ford Fiesta nauwelijks een automaat vinden, tegenwoordig is er van elk model in het zogenaamde B-segment een versie met automaat. De Fiesta heeft een automaat met dubbele koppeling, die razendsnel schakelt en zeven versnellingen heeft. De zevende generatie van de Ford Fiesta was er als automaat ook in de sportieve ST-line uitdossing met een 92 kW (125 k) 1.0 Ecoboost driecilindermotor. Dat is een hele fijne combinatie, die veel pit biedt en toch zuinig is.
Ford Fiesta hybride
De achtste (gefacelifte) generatie van de Fiesta is er nu alleen met 1.0 Ecoboost Hybrid-aandrijflijn. De driecilinder benzinemotor krijgt hierbij elektrische assistentie van een starter-generator. Dat is eigenlijk de startmotor die ook stroom opwekt bij afremmen van de Fiesta. Die stroom wordt opgeslagen in een 48 Volt-batterij. Bij optrekken gebruikt de starter-generator die energie om de verbrandingsmotor te ondersteunen. De acceleratie is niet zozeer pittiger, het brandstofverbruik is dan vooral lager dan bij een Fiesta 1.0 Ecoboost zonder hybride. Ford geeft een verbruik op van gemiddeld tussen de 5,0 en 5,3 liter over 100 kilometer.
Hybride met automaat
Ford levert de Fiesta 1.0 Ecoboost Hybrid met handgeschakelde transmissie (zes versnellingen) of met automaat. Kies je daarvoor dan krijg je de uitvoering ST-Line X. Een andere combinatie is er niet. Het is een ST-Line met extra’s zoals led-koplampen en led-achterlichten, een achteruitrijcamera, keyless entry en donkergetint privacy glas opzij en achter. Andere uitvoeringen van de Ford Fiesta zijn de Titanium en Titanium X. Ford biedt verder talrijke pakketten, zoals Comfort Pack, Driver Assistance Pack, Parking Pack en Winter Pack. Bij dit pakket krijg je verwarmbare voorstoelen en stuur en de verwarmbare voorruit, waarmee Ford een van de eerste was meer dan tien jaar geleden al.