Review – Ford Fiesta (2022)
Nieuw gezicht en extra zuinige aandrijflijn
Ford heeft de Fiesta een tussentijdse update gegeven waarbij het uiterlijk en de techniek beide stevig onder handen zijn genomen, maar het interieur is vrijwel ongemoeid gelaten. Wij gingen op pad met de vernieuwde kleine Ford.
Succesnummer
De Ford Fiesta is al ruim 45 jaar op de markt, maar het is nog steeds een succesnummer. De huidige generatie is ook al een tijdje onder ons, namelijk sinds 2017. Tijd voor een facelift dus. Het vernieuwde model oogt stoerder en is dankzij een mild hybride aandrijflijn een stukje zuiniger dan voorheen.
Mini-Focus
Automakers vinden een bescheiden facelift vaak voldoende om een model weer even mee te laten draaien. Ford vindt het echter een goed moment om zijn kleinste model een haast geheel nieuwe neus aan te meten. De vernieuwde Fiesta heeft een hogere motorkap, een hoger geplaatste grille, het blauwe Ford-ovaal is verhuisd van de motorkap naar de grille, er zijn nieuwe bumpers en uiteraard nieuwe koplampen. Natuurlijk, de Fiesta lijkt nog steeds op een Fiesta, maar er zijn dus weinig zaken aan de voorkant die niet nieuw zijn. De vernieuwde Ford Fiesta lijkt door de wijzigingen bovendien meer dan ooit op een mini-Focus.
Goed zicht
De koplampen zijn voortaan standaard voorzien van led-technologie, maar je kunt ook extra slimme verlichting krijgen: Matrix led-lampen. Die passen hun lichtbundels aan de weersomstandigheden en het overige verkeer aan. Hierdoor kun je bijna altijd met grootlicht rijden, zonder tegenliggers te verblinden. Het is fijn om te zien dat deze technologie nu ook opduikt in het B-segment. Goed zicht in het donker kan meer narigheid voorkomen dan alle moderne veiligheidssystemen bij elkaar.
Rijhulpsystemen
Mocht je toch iets over het hoofd zien, dan zijn die systemen er natuurlijk altijd om je te redden. Wrong-Way Alert, Pre-Collision Assist en verkeersbordherkenning zijn enkele nieuwe technologieën op de Fiesta die aanrijdingen helpen te voorkomen. Adaptive Cruise Control en Lane-Keeping Assist zorgen voor meer comfort. Met deze twee zaken kan de Fiesta op de snelweg het meeste werk uit handen nemen. Als je de automaat kiest kan het systeem zelfs de Fiesta automatisch afremmen en weer op gang brengen in een file.
De keuze is reuze
Er zijn wederom een aantal verschillende uitvoeringen waar je uit kunt kiezen, met onder andere een specifiek design voor het dashboard en designelementen aan het exterieur. Zo is er eigenlijk wel voor iedereen een Fiesta is die bij hem of haar past. Sportievelingen zullen kiezen voor de stoere ST-Line variant – of natuurlijk de 200 pk sterke Fiesta ST – maar wij testen de Active.
Dit is de uitvoering die je moet hebben als een hogere instap zoekt. Met deze versie richt Ford zich echter niet op de oudere automobilist. De Active heeft een verhoogde carrosserie, zodat hij wat meer lijkt op een stoere SUV. Slim, want er is een grote vraag naar compacte SUV’s en crossover-modellen. Sterker nog, de Ford Puma – die op dezelfde bodemplaat staat – is misschien wel de grootste concurrent van de Fiesta.
Het avontuurlijke karakter van de Active wordt extra zichtbaar gemaakt door diverse beschermdelen van zwarte kunststof en een brede grille met horizontale lamellen. Ook is de Active voorzien van dakrails, die er – in tegenstelling tot bij veel andere auto’s tegenwoordig – niet zitten voor de sier. Net als alle andere uitvoeringen van de Fiesta, is deze versie in ons land ook uitsluitend als vijfdeursvariant verkrijgbaar.
Mild hybride
Naast een traditionele EcoBoost-benzinemotor kun je nu ook een mild hybride-aandrijflijn krijgen in de Fiesta. Deze bestaat uit een kleine elektromotor en een 1.0-liter grote driepitter die 125 pk produceert. Meer dan voldoende om lekker vlot op gang te komen. Schakelen kan zelf met een zesbak, maar een zeventraps automaat is ook leverbaar. Wil je zo zuinig mogelijk rijden, dan is de automaat de juiste keuze. Hij zorgt dat er nooit teveel toeren gemaakt worden en schakelt de motor automatisch uit als je langzamer dan 12 km/u rijdt. Druk je het gaspedaal in, dan schiet de benzinemotor binnen 350 milliseconden weer aan.
De Fiesta heeft standaard drie rijmodi, die je via een knop in het middenconsole kunt selecteren: Normal, Sport en Eco Drive. De Active heeft daarnaast ook Trail en Slippery. In deze standen heb je meer grip, want het systeem onderdrukt wielslip.
Interieur
Binnenin de Fiesta is er niet enorm veel nieuws te melden, behalve dat je een 12,3-inch digitaal instrumentarium kunt krijgen. Een optie die we aanraden, want het maakt het leven in de Fiesta comfortabeler en veiliger. Omdat het scherm veel informatie toont, hoef je minder vaak naar het centraal geplaatste 8-inch grote touchscreen te kijken. Je kunt je ogen dus lekker op de weg houden. Wel zo veilig.
Op het stuurwiel zitten twee grote knoppenclusters met veel bedieningselementen, waarmee je onder andere de informatie op het scherm voor je neus kunt bedienen. Helaas is het niet mogelijk om de navigatiekaart op het digitale instrumentarium te tonen. Om die te zien moet je nog steeds je hoofd naar rechts buigen. Een gemiste kans, maar wie weet brengt een software-update tijdens een onderhoudsbeurt daar ooit verandering in.
Infotainment
Op het infotainmentscherm draait het bekende Ford SYNC 3-systeem. Het reageert niet zo lekker vlot als het nieuwe systeem dat in de vernieuwde Ford Focus zit, maar traag is het zeker niet. Uiteraard kun je een Apple- of Android-telefoon verbinden met het systeem. Je hebt geen kabeltje meer nodig om je telefoon van stroom te voorzien, want er zit nu een draadloze lader in de Fiesta.
Prijzen
De vernieuwde Ford Fiesta is er vanaf 20.815 euro. Je krijgt dan de 75 pk sterke Connected-uitvoering. Voor een Fiesta met een 125 pk sterke mild hybride-aandrijflijn betaal je minimaal 23.805 euro. In de video hieronder vertellen we je alles over de rijervaring achter het stuur van de vernieuwde Fiesta en laten we je alle details in en rondom de auto zien.