Autotest – Fiat Tipo Stationwagon (2017)
Puur realistisch bekeken een prima keuze
Fiat typeert de nieuwe Tipo als een nuchtere, betaalbare auto zonder al te luxe fratsen en met een tijdloos design. De binnenruimte is royaal en de lijst opties beperkt. De puur realistische benadering van Fiat kan echter niet de indruk wegpoetsen dat hij best chique oogt. En bij de test valt op dat hij lekker rijdt.
Familie-auto
De Fiat Tipo Stationwagon is leverbaar vanaf 20.995 euro. Qua ruimte kan hij zich meten met bijvoorbeeld een Opel Astra stationwagen of een Renault Mégane Estate. Alleen de kofferbak is met een inhoud van 550 liter behoorlijk groter. En de Fiat Tipo Stationwagon is een prima trekauto. Er mag tot 1.500 kg aan de trekhaak, ook bij de minst krachtige benzineversie, de 1,4-liter van 70 kW (90 pk).
“Een familie-auto, zonder uitgesproken design of retrolooks”
Uitgesproken design
Puur op feiten scoort Fiat dus punten met de Tipo Stationwagon. En dat is precies wat het merk beoogt met dit model. De Italianen willen terug in het C-segment met een familie-auto, zonder uitgesproken design of retrolooks. Terug in een segment waar het merk ooit sterk was met de eerste Tipo in de jaren tachtig en daarvoor met de Ritmo, die in eigen land goed verkocht.
BEKIJK OOK: AutoRAI TV: Infiniti Q60 2.0 Turbo (Autotest)
Bestverkochte auto na de Fiat Panda
De missie lijkt in elk geval een goede start te hebben, want de Tipo was afgelopen maart (2017) in Italië de tweede bestverkochte Fiat na de Panda. Van deze zijn er 17.000 in een maand verkocht, van de Tipo 8.500. In Nederland heeft Fiat enkele honderden orders kunnen noteren afgelopen maand, waarvan 180 voor de SW. De levering start in april. Voorlopig kan de fabriek de vraag in eigen land echter nauwelijks aan.
Vriendelijke grille
We testten de Fiat Tipo Stationwagon in Spanje, ook een land waar de verkopen van deze auto opvallend goed verlopen. Oog in oog met de auto wil het nuchtere verhaal achter dit model nauwelijks wortel schieten. Hoezeer ze bij Fiat ook hameren op dat aspect. Hij trekt gewoon de aandacht met zijn chroom gespikkelde en vriendelijke grille, met strak gelijnde koplampunits en de sportieve plooien in de motorkap. Een bijzonder designdetail is het pagodevormige dak. Dakrails zijn trouwens standaard. Die maken het uiterlijk extra stoer.
“Je voelt je direct thuis in het overzichtelijke interieur”
Zwevende type
Het interieur is netjes afgewerkt. De vormen zijn speels en vriendelijk. Het instrumentarium is degelijk en traditioneel van opzet en layout. Geen gadgets als geprojecteerde tellerunits en keuze uit diverse kleuren interieurverlichting. Het enige display is dat van het infotainment- en navigatiesysteem Uconnect. Het is er eentje van het zogenaamde zwevende type, dus als min of meer losse unit boven de middenconsole. Daaronder vind je draai- en drukknoppen voor verwarming en ventilatie. Eenvoudig, maar ook vooral overzichtelijk waardoor je je direct thuis voelt zonder eerst een uitgebreide uitleg aan te horen van een verkoper of flink geblader door instructieboekjes.
En hoe zit de Fiat Tipo?
Ontnuchterend goed, dat is het enige juiste antwoord. De Tipo heeft voorin stoelen die de onderrug opvallend sterk ondersteunen. De hoogte van de zetels is instelbaar. Het stuur kan in hoogte en diepte stellen. De zittingen zijn wat kort en relatief smal. In bochten heb je dan prima ondersteuning, maar we kunnen ons voorstellen dat mensen van forser postuur de randen wat ongemakkelijk vinden. Dus: kwestie van even goed proberen. Een proefrit is sowieso een aanrader voor wie de Tipo Stationwagon ziet zitten. Want dan kun je ervaren hoe verrassend fijn deze nuchtere no-nonsense auto stuurt.
En hoe rijdt de Fiat Tipo?
Al rijdend valt op hoe comfortabel stil het in de Fiat Tipo blijft. De motor, in de geteste versie een 1.6 MultiJet diesel, hoor je nauwelijks. Windgeruis is er tot 130 km/u hoegenaamd niet en de trommelvliezen nemen geen kraakje of piepje waar. No-nonsense? Is dat misschien een synoniem voor gewoon goed. De versnellingsbak schakelt boterzacht, de koppeling grijpt soepel aan en de remmen laten zich prima doseren. Ook hier weer, gewoon goed, wat ook geldt voor de balans tussen comfort en een stabiele wegligging. Dus de conclusie na deze eerste kennismaking met de nieuwe Fiat Tipo Stationwagon: misschien wel de beste auto voor realistische mensen. Voor degene met het levensmotto: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Motoren
Bij de Fiat Tipo Stationwagon is te kiezen uit drie verschillende benzinemotoren, een 1,4-liter zonder en met turbo van respectievelijk 70 kW (95 pk) en 88 kW (120 pk) en een 1,6-liter van 81 kW (110 pk). Deze motor is standaard gekoppeld aan een automaat.
Prijzen
Verder is te kiezen uit een 1,3-liter diesel van 70 kW (95 pk) of een 1,6-liter van 88 kW (120 pk). De instapversie 1.4 16V 95, uitvoering Pop, heeft een prijs van 20.995 euro. Diesel rijden is mogelijk vanaf 22.495 euro. Voor die prijs heb je de 1.3 MultiJet 16V 95. De meest uitgebreide uitvoering is de Business Lusso met een prijs van 27.795 euro voor zowel de benzine als diesel met automaat.