Ferrari werkt aan nieuwe V8 hybridemotor
Ook volledig elektrische Ferrari op komst.
Ook Ferrari ontkomt niet aan schonere aandrijflijnen. Het Italiaanse merk onthult dit jaar nog een nieuwe V8 hybride-aandrijflijn. Dat heeft Ferrari CEO Louis Camilleri bevestigd tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2018, meldt Automotive News. Hij bevestigde ook de komst van een volledig elektrische Ferrari na 2022.
‘Meer dan 720 pk’
Ferrari wil met de nieuwe V8 hybride-aandrijflijn de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van de modellen terugdringen. Het merk moet namelijk – net als alle autofabrikanten – schonere aandrijflijnen ontwikkelen om te voldoen aan de steeds strengere emissie-eisen.
Volgens Michael Leiters, Chief Technology Officer bij Ferrari, zal de nieuwe aandrijflijn aan de top van het modellengamma opereren: ”De nieuwe V8 hybride zit qua vermogen aan de top van ons assortiment. De motor wordt krachtiger dan die in de Ferrari 488 Pista (720 pk).”
LEES OOK: Ferrari maakt meeste winst per auto
Niet in Genève
Het nieuwe hybridemodel wordt volgens de bron niet gepresenteerd op de Autosalon van Genève (maart 2019), maar later dit jaar op een specifiek evenement. De eerste leveringen zouden volgens Camilleri al in 2020 plaatsvinden.
“Het wordt geen limited edition, maar een regulier productiemodel. In 2022 heeft meer dan 60 procent van het Ferrari-gamma een hybride-aandrijflijn”, aldus de CEO, die ook meteen aangaf dat de eerste volledig elektrische Ferrari na 2022 op de markt komt.
Nieuwe SUV
Tijdens het evenement drukte Camilleri zich ook positief uit over de Ferrari Purosangue, de eerste SUV van het merk. Hij zegt: “Het is een segment dat duidelijk groeit. Ik denk dat veel van onze klanten graag een Purosangue willen voor dagelijks gebruik.”
Aartsrivaal Lamborghini doet ondertussen goede zaken met hun SUV, de Urus. De super-SUV verkoopt veel beter dan verwacht en meer dan 70% van de klanten is nieuw voor dat merk.
De nieuwe V8 hybride-aandrijflijn wordt overigens niet de eerste voor Ferrari. Het huidige topmodel, de LaFerrari, heeft immers ook een hybride-aandrijflijn, weliswaar met V12-motor.