Officieel: nieuwe Ferrari Portofino vervangt California T
De Ferrari California mag na negen jaar met pensioen. De vierzits cabriolet wordt vervangen door deze compleet nieuwe Ferrari Portofino. Zoals gebruikelijk bij Ferrari vernedert hij zijn voorganger op het gebied van prestaties, maar ook op het gebied van comfort – een andere belangrijke eigenschap van deze GT – zijn de nodige stappen gezet.
Ferrari Portofino
De nieuwe Ferrari Portofino staat als wereldprimeur op de autoshow van Frankfurt en komt in 2018 op de markt. Het concept is ongewijzigd. Net als de Ferrari California (T) is de Portofino een rasechte 2+2 GT met een elektrisch bedienbare hardtop.
De Portofino is geen doorontwikkelde versie, maar een compleet nieuw ontwikkelde auto met een aanzienlijk lager gewicht dan zijn voorganger. De 3,9-liter V8 turbomotor – die tweemaal verkozen is tot Engine of the Year – is verder doorontwikkeld en levert nu 441 kW (600 pk) bij 7.500 t/min (+40 pk).
De hoeveelheid trekkracht wordt specifiek afgestemd op de gekozen versnelling dankzij Variable Boost Management. In de zevende versnelling levert de achtcilinder maar liefst 760 Nm tussen tussen 3.000 en 5.250 t/min. De sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,5 seconden en de topsnelheid ligt boven de 320 km/u.
LEES OOK: “Ferrari komt toch met een SUV”
Superieure rijdynamiek
De rijdynamiek van de Ferrari Portofino is van uitzonderlijk niveau dankzij F1-Trac en E-Diff3, de derde generatie van het elektronische achterdifferentieel. Hij biedt nog meer mechanische en elektronische grip, terwijl hij zich eenvoudiger op de limiet laat besturen.
Tegelijkertijd zorgen de geavanceerde schokdempers (SCM-E) voor minder overhellen in bochten, maar ook voor een betere absorptie van oneffenheden in het wegdek. Dus meer comfort. Elektrische stuurbekrachtiging is eveneens nieuw en garandeert een directere besturing dan bij de California T.
Interieur
Het dashboard van de Portofino is vrijwel hetzelfde als dat van de Ferrari GTC4Lusso die ook bij uitstek geschikt is voor dagelijks gebruik en het afleggen van lange afstanden. Er is behoorlijk veel luxe aan boord.
In het midden zit een groot 10,2-inch touchscreen van het multimediasysteem. De voorstoelen zijn 18-voudig elektrisch verstelbaar. Het aircosysteem is compleet nieuw en de nieuwe windgeleider zorgt voor minder turbulentie bij open rijden.
De huidige Ferrari California T kost een slordige 240.000 euro. De nieuwe Portofino heeft een lagere CO2-uitstoot en dat zou best wel eens een gunstig effect op de Nederlandse verkoopprijs kunnen hebben. Toen de California in 2014 een krachtigere maar efficiëntere turbomotor kreeg, daalde ook de prijs.
LEES OOK: Unieke Ferrari Sergio te koop in Nederland