Faillissement dreigt voor Aston Martin
Alles hangt af van de DBX
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is alles of niets voor de Britse sportautobouwer Aston Martin. Het favoriete automerk van James Bond zit al enige tijd in financieel zwaar weer dankzij teleurstellende verkoopresultaten. De situatie is nu zo spannend dat alles afhangt van de DBX-crossover. Als de introductie van dat model niet doorgaat, gaat Aston Martin kopje onder.
250 miljoen pond
Aston Martin heeft al geld moeten lenen om de introductie van de DBX mogelijk te maken. Het gaat hier om 150 miljoen pond. Op deze lening moet het merk exorbitant hoge rentes betalen. Het gaat om een rentepercentage van maar liefst 12%. Als Aston Martin binnen negen maanden 1.400 orders weet te verzamelen, krijgt het merk nog eens 100 miljoen pond, maar over dat bedrag kan het rentepercentage oplopen tot 15%.
Moeilijke tijden voor Aston Martin
Moeilijke tijden dus voor Aston Martin. En dat is eigenlijk al een tijdje zo, want de verkoop van de Aston Martin Vantage slaat niet echt aan en de vraag naar de DB11 zakt verder weg. De DBS Superleggera is juist heel populair, alleen is van dat model de productiecapaciteit beperkt.
DBX
Aston Martin hoopt de DBX in april 2020 in productie te kunnen nemen in een gloednieuwe fabriek in het Britse St Athan (Wales). Omdat de vraag naar SUV’s wereldwijd bijzonder groot is, hoopt Aston Martin op een succes.
Rolls-Royce, Bentley, Porsche, Maserati en Lamborghini zijn allemaal al in het SUV-segment gestapt. Denk maar aan de Cullinan, Bentayga, Cayenne, Levante en de Urus. Zelfs Ferrari werkt aan een SUV.
Aston Martin brengt dolgraag zijn DBX uit, nu maar hopen dat het merk hierin slaagt. De hashtag achterop de DBX op bovenstaande foto is meer dan ooit van toepassing op Aston Martin zelf: ‘Don’t crack under pressure’.