Extreme Ford Focus RS komt dit jaar
Geheel volgens traditie heeft Ford weer een RS-versie van de Focus ontwikkeld. De extreem sportieve Focus RS heeft voor het eerst vierwielaandrijving en standaard vijf deuren. Een 2.3 EcoBoost viercilindermotor verzorgt de aandrijving.
Het RS-label van Ford is alleen weggelegd voor de allersportiefste modellen. De nieuwe Focus RS is ontwikkeld door het speciale Ford Performance-team in Duitsland en is voorzien van veel geavanceerde techniek. Voor de aandrijving ditmaal geen vijfcilindermotor, maar een viercilinder EcoBoost met meer dan 235 kW (320 pk). Die stuurt zijn kracht naar alle wielen. Ford Performance heeft een nieuw AWD-systeem ontwikkeld met Dynamic Torque Vectoring. Dat zorgt er onder meer voor dat de aandrijfkrachten variabel zijn, tot 70 procent naar de achteras. Volgens de makers zorgt dat voor superieure rijkwaliteiten zonder onderstuur. De schokdempers en de stuurinrichting zijn tot het uiterste geoptimaliseerd en 19-inch wielen met Michelin Pilot Sport-banden zijn standaard. Ford maakt begin maart op de autosalon van Genève bekend hoe snel de Focus RS accelereert en wanneer hij in exact Nederland wordt verwacht.