Experts: deze 10 auto’s worden in 2023 flink meer geld waard
Vergeet aandelen en crypto
Baal je van de lage rente die de bank geeft op je spaargeld en wil je je centen eens goed aan het werk zetten? Volgens het Amerikaanse Hagerty – een bekende verzekeraar van klassieke auto’s – moet je in 2023 dan je geld steken in deze tien auto’s.
Aandelen of auto’s?
De aandelenmarkt is om allerlei redenen momenteel wat onrustig. Lockdowns in China, personeelstekort in veel sectoren, gigantische inflatie, grondstoffentekort en nog een hoop andere narigheid zorgt voor veel marktonzekerheid. Je zuurverdiende geld in crypto steken is helemaal risicovol, dus besluiten sommige mensen om fysieke items, zoals horloges, merktassen en auto’s te kopen, met de hoop dat het meer waard wordt.
10 auto’s die in waarde gaan stijgen
Speciaal voor deze mensen publiceert de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Hagerty jaarlijks een top 10 met auto’s die volgens hun in waarde gaan stijgen het komende jaar: de Hagerty Bull Market List. Wie zijn spaarspotje wil uitbreiden hoeft hem volgens Hagerty daarvoor niet eerst helemaal leeg te kieperen. Op een Ford Fiesta kun je volgens de verzekeraar namelijk al een leuke winst pakken binnen een korte tijd. We lichten hier drie betaalbare modellen die volgens de lijst snel in waarde gaan stijgen voor je uit:
Ford Fiesta Mk1 (1977–1983)
Waar het allemaal mee begon voor de Fiesta: de Fiesta Mk1. Waarom hij in waarde gaat stijgen volgens Hagerty? Simpel: Ford heeft aangekondigd dat het stopt met de Fiesta. In 2023 rolt de laatste van de band. De Ford-icoon verdwijnt dus en dat zal de waarde van het model doen stijgen. Uiteraard moet je niet een Fiesta uit 2009 met twee ton op de teller kiezen, maar een exemplaar van de eerste of tweede generatie. Daar rijden er steeds minder van rond, wat goed voor de waarde is.
Lotus Elise S2 (2000–2010)
Een favoriet op de AutoRAI-redactie: de Lotus Elise van de tweede generatie. Hij lijkt minder op een kitcar dan de eerste generatie Elise en is meer uitgesproken dan de derde generatie. De meeste exemplaren in Nederland zijn voorzien van een Rover K Series-motor, die – zolang je hem maar rustig warm laat draaien – redelijk betrouwbaar is. Geef je de motor regelmatig meteen op zijn donder, dan moet je thuis een stapeltje verse koppakkingen bewaren. Een Elise met de viercilinder van Toyota (uit de Celica en Corolla) zijn het meest gewild, maar prijzig. De Elise zal volgens Hagarty om dezelfde reden als de Fiesta in waarde stijgen: hij wordt niet meer gemaakt. Lotus bouwt nog maar één auto op benzine – de Emira – en daarna stapt het over op elektrische auto’s.
Saab 99 Turbo (1978–1980)
Saab ging tien jaar geleden failliet, maar heeft nog steeds een grote, trouwe schare fans. Niet gek, want het merk heeft een paar geweldige modellen op de wereld gezet. Een daarvan is de Saab 99 Turbo: de eerste in massa geproduceerde auto met turbo. De tweedeurs 99 Turbo verscheen in 1979 als homologatiemodel voor de rallysport en later kwam er een vijfdeursmodel. Volgens Hagerty is de waarde van het model alleen al de afgelopen 24 maanden met 20 procent gestegen.
In de top 10 staan verder:
Audi TT Quattro Sport Mk1 (2005–2006)
Citroen BX (1982–1994)
Triumph Spitfire (1962–1980)
Bentley Turbo R (1985–1997)
Mercedes-Benz SL500 R129 (1989–2001)
Austin Seven (1923–1939)
Lamborghini Diablo (1990–2001)
Lees ook: