Exclusief: Opel 4×4 wintertest
Moeite moeten doen om in de sneeuw te glijden – wie had dat ooit gedacht? Toch is dat het geval met de nieuwste 4×4-systemen van Opel. De Mokka, de Insignia Country Tourer en de Insignia OPC zijn tot meer in staat dan je ooit zou denken. Dat ontdekten wij zelf in de Oostenrijkse Alpen, waar wij deze Opels in optimale sneeuwcondities aan de tand voelden.
Pakweg twintig jaar geleden was vierwielaandrijving nog volledig mechanisch, net als in de Opel Frontera die begin jaren negentig een van de bestverkochte terreinauto’s in Europa werd. Tegenwoordig wordt de krachtverdeling van Opels 4×4-systeem automatisch en elektronisch bestuurd door bits en bytes. De elektronische krachtverdeling gaat zó snel, dat het 4×4-systeem al heeft ingegrepen voordat de bestuurder merkt dat de auto grip verliest.
De moderne vierwielaandrijving van Opel werkt naadloos samen met het ESP- en ABS-systeem en het is ontwikkeld met het oog op drie belangrijke eigenschappen. Het 4×4-systeem moet het hele jaar door extra veiligheid bieden, het moet zorgen voor een betere rijdynamiek en het mag het brandstofverbruik minimaal beïnvloeden.
Opel Mokka
Het 4×4-systeem van de Opel Mokka stuurt onder normale omstandigheden alle aandrijfkrachten naar de voorwielen. Dit zorgt voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Als de omstandigheden er om vragen, wordt maximaal 50 procent van de aandrijving naar de achterwielen gedirigeerd. De variabele verdeling tussen de voor- en achteras gaat geheel naadloos, dus je merkt er niets van.
Je merkt wél dat de Mokka zich goed in de sneeuw weet vast te bijten. Zolang de snelheid beperkt blijft, volgt de Mokka keurig de bewegingen van het stuurwiel, hoe glad het ook is. Niet alleen het 4×4-systeem, maar ook het relatief lage gewicht van de Mokka speelt hierbij een rol. Hoe zwaarder een auto is, hoe eerder die over zijn voorwielen rechtdoor zal schuiven. De ingenieurs van Opel zijn erin geslaagd het 4×4-systeem van de Mokka onder de 65 kilo te houden.
Insignia Country Tourer en Insignia OPC
Het 4×4-systeem van de Opel Insignia Country Tourer en de Insignia OPC is grotendeels hetzelfde als dat van de Opel Mokka. Het grote verschil zit ‘m in het elektronische sperdifferentieel (eLSD) op de achteras. Zo kunnen de aandrijfkrachten niet alleen variëren tussen de voor- en achteras, maar ook tussen de linker en rechter wielen. Het 4×4-systeem varieert de verdeling van minimaal 5 tot maximaal 85 procent per wiel.
Het resultaat is verbluffend. Op een set verse winterbanden is het werkelijk verbazingwekkend hoeveel tractie én remvermogen de auto biedt. En dat op ondergrond waar je door de gladheid nauwelijks kunt lopen.
Blijf geconcentreerd
Op het afgesloten terrein in het Oostenrijkse Obertauern – waar verschillende sneeuwparcours zijn uitgezet en waar men wordt begeleid door ervaren rijinstructeurs – heb je de mogelijkheid om grenzen te verleggen en je kunt je fouten permitteren. Maar hoe geavanceerd moderne 4×4-systemen ook zijn, het is en blijft oppassen. Bij een te hoge snelheid of door te enthousiast aan het stuur te draaien, vlieg je onherroepelijk uit de bocht. Dan is het vooral belangrijk om geduldig te zijn en te wachten op het moment dat de wielen weer grip hebben. Remmen heeft op zo’n moment geen enkel zin.
Traction control en ESP uit? Vergeet het maar! De auto is dan vrijwel onbestuurbaar. Vooral in het geval van de extra sportieve Insignia OPC met V6-turbomotor glij je alle kanten op. Het verschil met of zonder elektronische hulpsystemen is enorm. Daarom is zo’n Opel 4×4 wintertest niet alleen vermakelijk, maar vooral ook interessant en leerzaam.