Euro NCAP-botsproef wordt strenger in 2018
Diverse testonderdelen aangepast
Het is algemeen bekend: de veiligheid van auto’s wordt onderzocht door de onafhankelijke botsproeveninstantie Euro NCAP. In 2018 worden de botsproeven iets strenger beoordeeld, zo bevestigt Marie Brasseur, woordvoerster van Euro NCAP, in een interview met AutoRAI.nl.
Scorebepaling
Ten opzichte van 2016 werden in 2017 geen wijzigingen doorgevoerd in de botsproefmethodes en scorebepalingen. “We hebben in het verleden besloten dat we ons beoordelingssysteem alleen om de twee jaar wijzigen om met de marktontwikkelingen mee te bewegen”, zegt Brasseur.
Veranderingen voor 2018
“De volgende grote veranderingen zijn gepland voor 2018. Die zullen van invloed zijn op de bescherming van volwassen inzittenden , de bescherming van voetgangers (met Active Emergency Braking-fietsertests, AEB) en op de Safety Assist-systemen.”
Nieuwe methodes in 2020
Op die gebieden past Euro NCAP in 2018 de testmethodes dus iets aan. Dat doet het dus om mee te bewegen met de ontwikkelingen op veiligheidsgebied van nieuwe auto’s. In 2019 blijft de testmethode dan weer gelijk aan die van 2018. In 2020 staan weer nieuwe aanpassingen op de planning, onder meer een nieuwe test voor AEB-systemen op verkeerskruisingen en het nieuwe methodes om het veiligheidsniveau bij een frontale aanrijding te bepalen.