En de bestverkochte cabrio van Europa is…
Nee, geen Mazda MX-5
De zon op je huid, de wind door je haren en het geluid van een grommende motor. Is er iets beters dan cabrio rijden? Blijkbaar wel, want de vraag naar auto’s zonder dak neemt al jaren af. In Europa zijn er nog maar een paar cabriomodellen over, en de data-experts van Dataforce hebben uitgezocht welke daarvan het meest over de toonbank gaan.
Nummer één
Bij een cabrio denk je misschien meteen aan een Mazda MX-5 of Porsche 911 Cabriolet. Die kom je ook zeker tegen in het lijstje met bestverkochte cabrio’s, maar ze staan niet bovenaan. Daar vind je namelijk de Mini Cabrio. In de eerste helft van 2024 werd de kleine cabrio maar liefst 11.140 keer verkocht, wat hem de meest gewilde cabriolet van Europa maakt. Dit is bijna twee keer zoveel als de nummer twee op de lijst, de Volkswagen T-Roc Cabrio, die 6.110 kopers wist te overtuigen.
En de Porsche en Mazda dan?
De prijzige Porsche 911 Cabriolet en de sympathieke Mazda MX-5 blijven iets achter in de verkoopcijfers, maar doen het nog steeds erg goed. De Porsche 911 Cabriolet vond 5.784 nieuwe eigenaren, terwijl de Mazda MX-5 met 3.545 verkopen op de vijfde plaats staat. De hele top 10 staat hieronder:
- Mini Cabrio – 11.140 stuks
- Volkswagen T-Roc Cabrio – 6.110 stuks
- Porsche 911 Cabriolet – 5.784 stuks
- BMW 4 Serie Cabriolet – 4.714 stuks
- Mazda MX-5 – 3.545 stuks
- BMW Z4 – 3.403 stuks
- Porsche 718 Boxster – 3.303 stuks
- Audi A5 + S5 Cabrio – 2.709 stuks
- Mercedes-Benz CLE Cabriolet – 1.523 stuks
- Mercedes-Benz SL – 1.366 stuks
Uitstervend ras
Leuke cijfers, maar het feit blijft dat de cabriolet in het algemeen een uitstervend ras is. Steeds meer autofabrikanten stoppen met het maken van open modellen, simpelweg omdat de vraag ernaar daalt. In de afgelopen tien jaar zijn vooral betaalbare modellen uit productie gehaald, zoals cabriovarianten van de Audi A3, Volkswagen Golf, Volkswagen Beetle, Volkswagen Eos, Peugeot 207/208, Renault Mégane, Ford Focus en Volvo C70.
Lees ook: 30 jaar Mini Cabrio! Mini Cooper S Cabrio (2023) Review