Wist je dat: Caravanfabrikant nam ooit deel aan Formule 1
Racende eendagsvlieg met bijzondere afkomst
Het Formule 1-seizoen loopt bijna ten einde. Een mooi moment om eens in de rijke historie te duiken. Iedereen kent Ferrari en McLaren, maar er zijn tientallen teams die maar kort meestreden om het podium. Vaak bekende merken, maar soms ook kleine teams met een bijzondere afkomst. Want aan welk merk denk jij als het over een Duits Formule 1-team gaat? Porsche? BMW? Nee, dit team zoek je vooral ‘achter’ de auto.
Eifelland
Wist je namelijk dat er ook een caravanfabrikant meedeed aan de Formule 1? De Duitser Günther Hennerici’s had een enorme passie voor racen en besloot in 1972 om in de Formule 1 te stappen. Het team dat hij startte kreeg de naam van zijn eigen caravanfabriek: Eifelland. Het merk dat je elke zomer nog minimaal één keer achter een auto ziet hangen op de snelweg. Het team schrijft zich in voor het seizoen 1972 met een bijzondere auto. De Eifelland E21 is een van de meest futuristische auto’s op de grid door zijn bijzondere spiegel en luchtinlaat. Daarnaast is er van een dissel of chemisch toilet geen spoor te bekennen.
Getalenteerd, maar geen kans
Zo futuristisch als dat het uiterlijk was, zo dramatisch waren de prestaties. De Hennerici kocht een March 721 Formule 1-chassis om daar zijn eigen auto van te bouwen. De ontwerper Luigi Colani tekende al vliegtuigen, brillen en meubels en kreeg de opdracht om de E21 te ontwerpen. Het project mislukte echter al bij het begin. De March stond namelijk al bekend als een zeer onbetrouwbare auto. Het space age design van Colani kon de reputatie niet verbeteren. De getalenteerde Rolf Stommelen (meervoudig Le Mans-winnaar) kroop achter het stuur, maar kon geen potten breken.
Dertien-in-een-dozijn
Overhitting, een matige betrouwbaarheid en slechte downforce deden de Eifelland E21 regelmatig de das om. De auto wist toch nog twee keer een tiende plaats te behalen! Tegen het einde van het seizoen was er weinig meer over van het oorspronkelijke design. Door het bijzondere ontwerp van Colani had de auto nauwelijks downforce. Het team monteerde regelmatig onderdelen van March om de auto aan de grond te houden. Aan het einde van het seizoen was de E21 een compleet andere auto. De onorthodoxe vormen van Colani, maakte plaats voor een dertien-in-een-dozijn-ontwerp.
Zijn tijd ver vooruit
Toch verdient de Eifelland E21 zijn plek in de Formule 1-historie. De centrale luchtinlaat, de hooggeplaatste spiegel werken niet goed op de Eifelland, maar het zijn ontwerpen die later vaker terug komen in de Formule 1 en op Le Mans. Voor de Eifelland E21 valtl er na 1972 weinig eer meer te halen. De geldstroom droogt op en Eifelland trekt zich terug uit de Formule 1. Voor coureur Rolf Stommelen eindigt het helaas ook in mineur. Hij kende veel succes, maar kwam om het leven in 1983 toen zijn achtervleugel afbrak. De flamboyante Colani leeft nog. Hij woont in Shanghai en staat bekend om zijn bizarre, ronde concepts. Daarover later meer.