Eerste rij-indruk: Fiat Panda Hybrid (2020)
Blijf je nog steeds lachen met de Panda?
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Fiat Panda heeft een lange houdbaarheidsdatum. In 40 jaar tijd introduceert Fiat drie generaties. Daarentegen is het aantal uitvoeringen niet op één hand te tellen. Daar komt nu een nieuwe bij: de Fiat Panda Hybrid. Lach je ook met deze Panda iedereen uit?
Fiat Panda: inderdaad lachen
‘Met een Panda lach je iedereen uit.’ Autominnende 45-plussers herkennen in deze zin ongetwijfeld de reclameslogan die begin jaren 80 de eerste Panda aanprijst. In de bijbehorende televisiecommercial zie je een bestuurder – een ietwat stumperig type – die iedereen uitlacht die geen Panda rijdt. Zijn Panda is zuiniger, verander je zomaar in een handige bestelwagen óf comfortabel 2-persoonsbed én haalt hoogst illegale snelheden. Inderdaad lachen dus.
In de commercial is de laatstgenoemde verdienste van de Panda tot groot genoegen van een motoragent. Die lacht gemeen in de camera (een geniepig ‘hehehe’) en zet de achtervolging in zodra hij het Pandaatje op de linkerbaan van de snelweg voorbij ziet scheuren. We vinden het een van de grappigste autocommercials ooit. Je vindt hem op het YouTube-kanaal van Fiat Nederland.
Fiat Panda Hybrid, de groenste Panda ooit
Lach je met de Panda nog steeds iedereen uit? De huidige Panda loopt immers alweer sinds 2011 mee. En de concurrentie heeft niet stilgezeten. De Panda Hybrid waarmee we op uitnodiging van Fiat in de Italiaanse stad Bologna rijden, is in ieder geval de groenste Panda ooit. En met groen bedoelen we niet de kleur, maar zijn milieuvriendelijke aard. Overigens is de speciale Launch Edition (de auto op de foto’s) wel uitgevoerd in groen – dauwgroen om precies te zijn of verde rugiada zoals de Italianen zo mooi zeggen.
Napels
Fiat rust de Panda Hybrid uit met een nieuwe 3-cilinder 1.0 benzinemotor met 51 kW/70 pk. Die krijgt tijdens het (her)starten en versnellen een zetje van een elektromotor. Die haalt zijn energie – die tijdens remmen en gas loslaten vrijkomt – uit een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah. Zoiets heet Mild Hybrid en geen Hybrid. Maar Italianen nemen het soms niet zo nauw met regeltjes. Als je net als ons ooit in het chaotische stadsverkeer van Napels gereden hebt, snap je wat we bedoelen.
LEES OOK: Autotest – Fiat 500 Hybrid
Panda Hybrid, 30 procent zuiniger
Als een benzinemotor minder zijn best hoeft te doen, bespaar je brandstof. Dat geldt ook voor de Panda Hybrid. Die is volgens Fiat gemiddeld 30 procent zuiniger dan de vorige 1.2-motor. Een gemiddeld verbruik van 1 op 25 moet lukken, zegt Fiat. Dat haalden we niet in Bologna, maar wel ongeveer 1 op 20. Voordeel van de oude 1.2 is dat het een 4-cilinder is. Die loopt wat rustiger dan de nieuwe 3-cillinder.
6 in plaats van 5
Een voordeel van de nieuwe motor is dat Fiat hem koppelt aan een 6-bak. Die zesde versnelling geeft juist meer rust op snelwegen dan de 1.2 met 5-bak. De motor draait minder hoge toeren en is ook daardoor zuiniger. En stiller. En dat verhoogt het comfort. Prettig voor wie met zijn Pandaatje regelmatig de stad voor de grote weg verruilt. Ook fijn: de versnellingspook is wat hoger dan gebruikelijk gepositioneerd. Daardoor ligt hij extra goed onder handbereik.
Dit is waarom ook Fiat zijn modellen elektrificeert
Minder aanschafbelasting
Minder brandstof is minder CO2. Dat is goed nieuws voor wie een nieuwe Panda wil aanschaffen. De nieuwprijs van auto’s is in Nederland deels gebaseerd op de CO2-uitstoot ervan. Hoe lager die is, hoe minder aanschafbelasting (bpm) je betaalt. De Panda Hybrid stoot gemiddeld 89 gr/km CO2 uit en kost 14.290 euro. Dat is 2.500 euro mínder dan de 1.2 met 129 gr/km die hij vervangt. Op die manier blijf je lachen met de Panda.
Panda Hybrid alleen als City Cross
Fiat levert de Panda Hybrid vooralsnog alleen als City Cross. Die staat iets hoger op de wielen en heeft een heel eigen design. Met misschien wel de coolste wieldoppen die we kennen, ronde priemende mistlampjes vóór, kunststof spatbordverbreders en een dikke voorbumper met led-dagrijverlichting en gaten – waarvoor die dienen weten we niet, maar ze staan wel stoer. Verder ook dakrails. Belangrijk, want een Panda zonder dakrails is als een Porsche 911 zonder de motor achterin, vinden we. Dat we hiermee misschien een beetje raar zijn, nemen we voor lief.
Niemand uitgelachen, wel gelachen
Aan het einde van de rit met de Panda Hybrid moeten we concluderen dat we niemand uitgelachen hebben die geen Panda rijdt. Máár gelachen hebben we wel. We worden vrolijk van het speelse en tegelijkertijd stoere design, de complete uitrusting (met onder meer airco) en volwassen rijeigenschappen. Bovendien is-ie zuiniger en schoner geworden. En wat ons betreft nog belangrijker: het is een echte Panda. Dat wil zeggen: volop karakter en praktisch dankzij de 5-deurs, rechthoekige carrosserie en achterbank met neerklapbare achterbankleuning. Niet voor niets rijdt bijna heel Italië in een Panda.