achtergrondafbeelding

Autozoeker

Fiat Panda

De allereerste Fiat ‘oer-Panda’ werd in 1980 geïntroduceerd. De auto werd ontworpen volgens het recept dat wel meer iconische volksauto’s heeft voortgebracht: betaalbare, simpele techniek en veel praktisch gebruiksgemak. Ontwerper Giugiaro noemde de auto zelf het automobiele equivalent van een spijkerbroek. Een betaalbare auto voor de massa, geschikt voor vrijwel iedereen. Het vierkante design zorgde er bovendien voor dat de Fiat Panda ondanks de compacte buitenmaten best veel interieurruimte bood. Met de rugleuningen van de voorstoelen achterover geklapt kon je er zelfs in slapen! Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De allereerste Fiat ‘oer-Panda’ werd in 1980 geïntroduceerd. De auto werd ontworpen volgens het recept dat wel meer iconische volksauto’s heeft voortgebracht: betaalbare, simpele techniek en veel praktisch gebruiksgemak. Ontwerper Giugiaro noemde de auto zelf het automobiele equivalent van een spijkerbroek. Een betaalbare auto voor de massa, geschikt voor vrijwel iedereen. Het vierkante design zorgde er bovendien voor dat de Fiat Panda ondanks de compacte buitenmaten best veel interieurruimte bood. Met de rugleuningen van de voorstoelen achterover geklapt kon je er zelfs in slapen!

Fiat Panda is populair
De eerste Fiat Panda bleek een schot in de roos. Zonder al te veel aanpassingen wist de auto het van 1980 tot en met 2003 vol te houden, met 4,5 miljoen verkochte exemplaren. In 2003 was het tijd voor opvolging in de vorm van de tweede generatie Fiat Panda. Ook dat was een vierkant model, maar deze keer wel ontworpen voor alle eisen waaraan een moderne stadsauto moest voldoen. Ook deze nieuwe Fiat Panda had een lange carrière: hij wist het met nauwelijks wijzigingen tot 2012 vol te houden, met deze keer ruim 2 miljoen verkochte exemplaren. Je raadt het al: ook de geëvolueerde derde generatie was én is weer een succes. In 2024 verscheen een nieuwe Fiat Grande Panda, maar het model uit 2012 blijft – met wat modernisering – gewoon leverbaar als compacter en voordeliger alternatief. Nog minstens tot 2027 en misschien nog langer, als regelgeving voor nieuwe auto’s dat toelaat.

Fiat Panda wordt modelfamilie
In 2024 besloot Fiat om van de Fiat Panda een complete modelfamilie te maken, zoals dat eerder was gebeurd met de Fiat 500. Voor de Fiat Panda begon dat met de introductie van de volledig nieuwe Fiat Grande Panda, die als iets groter alternatief naast de ‘oude’ Fiat Panda uit 2012 wordt geleverd. De ‘oude’ Fiat Panda zou daarna Fiat Pandina gaan heten, maar dat ging uiteindelijk toch niet door. Pandina is nu een uitrustingsniveau. Nu de ‘oude’ Fiat Panda er alleen nog is met mild hybrid-motoren, wordt het model ook wel aangeduid als Fiat Panda Hybrid, als extra onderscheid met de nieuwe Fiat Grande Panda.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 51 kW (70 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 92 Nm
Bij 3.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 9,3 m
Vermogensrange alleen 51 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie februari 2012
Laatste facelift september 2016
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 19.470

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 175/65 R14
L x B x H 3.686 x 1.714 x 1.551 mm
Wielbasis 2.300 mm
Massa leeg 945 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 225 l
Tankinhoud 37 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,0 l/100km
CO₂-emissie 113 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 13,9 s
Topsnelheid 164 km/u