Eerste kennismaking: de Alpine A110 R van dichtbij
Alle ingrediënten op een rij
In 2023 brengt Alpine een extra scherpe versie van de A110 op de markt: de A110 R. AutoRAI.nl nam een kijkje in het Alpine Engineering Centre in Les Ulis, waar de A110 R geboren is.
Alpine A110 R
Alpine breidt het A110-gamma verder uit met een radicale versie: de A110 R. De ‘R’ staat voor… juist: ‘radiaal’. Het is volgens Alpine een échte circuitauto, waar je toevallig ook de openbare weg mee op mag. Dankzij het veelvuldig gebruik van koolstofvezel componenten weegt hij 34 kilo minder dan een A110 S. De S was al geen zware jongen, maar met 1.082 kilogram valt de R helemaal in de categorie vedergewicht. De A110 R rolt in 2023 van de band in de Alpine Dieppe Jean Rédélé-fabriek in Dieppe, maar in het Alpine Engineering Centre in Les Ulis is het model geboren. In het R&D-centrum krijgen we alle lichtgewicht ingrediënten te zien die samen het nieuwe topmodel vormen.
Aluminium carrosserie
Net als alle andere A110-varianten maakt de ‘R’ gebruik van een haast volledig uit aluminium vervaardigde carrosserie. De zelfdragende koets is niet gelast maar gelijmd, om extra gewicht te besparen. Bij de A110 R is op veel plekken het aluminiumplaatwerk vervangen door lichtere materialen, zoals koolstofvezel en glasvezel.
-2,9 kg
Zo bestaat de ‘motorkap’ aan de voorzijde volledig uit koolstofvezel. Dat ziet er niet alleen sportief uit, maar hij is 2,9 kg lichter dan de reguliere aluminium bagageklep. Want dat is het in feite – een kofferbakdeksel – want de motor ligt achterin. In de bagageklep zitten twee luchtopeningen die de aerodynamica bevorderen.
-12,5 kg
Alpine heeft de Franse carbon-expert Duqeine ingehuurd om een set ultra lichte carbonwielen te ontwikkelen. Het resultaat zijn wielen die 12,5 kg lichter zijn dan die van een A110 S. Je kunt ze makkelijk herkennen aan de carbon-look en het opvallende design. De voorwielen zijn meer open en de achterwielen haast volledig gesloten. Herken je trouwens de handtekening van de Spaanse Formule 1-coureur van het Alpine F1 Team op een van de testexemplaren?
-5 kg
Ook in het interieur kom je veel koolstofvezel tegen. Zo zijn de Sabelt Track-kuipstoelen in de A110 R volledig uit koolstofvezel vervaardigd en zorgen ze samen voor een gewichtsbesparing van 5 kilogram. Zoals het hoort bij een circuitwaardige auto zijn beide stoelen voorzien van zespuntsgordels, zodat de inzittende zichzelf muurvast kunt snoeren als ze het circuit opgaan. De bestuurder kan zijn stoel in lengte en hoogte verstellen, de passagiersstoel is op een vaste positie gemonteerd.
Achterruit
In de A110 R ben je aangewezen op de buitenspiegels, als je wil weten wat er achter je afspeelt. Een achteruitkijkspiegel ontbreekt namelijk, omdat de auto geen doorzichtige achterruit heeft. Die is namelijk ook van carbon gemaakt en dus kijk je achter je tegen een donker paneel. Het hele dak bestaat ook uit koolstofvezel en heeft een laagje verf gekregen, in de kleur glanzend zwart.
Meer downforce
Alpine heeft de kennis die ze hebben opgedaan in de Formule 1 toegepast op zijn radicale straatauto. De carbon diffuser, achterspoiler en de vlakke bodem van de auto zorgen voor extra veel downforce en stabiliteit op hoge snelheden. Op topsnelheid – 285 km/u – zorgen deze componenten voor 29 kilo extra downforce vergeleken met de A110 S Kit Aéro.
Ook de voorkant van de auto wordt stevig op de weg gedrukt op hoge snelheden. Vooraan zit dezelfde carbon lamel als op de A110 S, maar hij heeft beweegbare kleppen in de voorste luchtinlaat. Deze kleppen genereren 14 kg extra neerwaartse druk op de vooras van de A110 R, zonder dat dit ten koste gaat van de luchtweerstand of topsnelheid.
3,9 seconden
Meer downforce en minder gewicht, wat wil je nog meer? Meer vermogen? Dat geeft Alpine de A110 R niet. Volgens de Fransen is dat totaal overbodig, aangezien hij al op een flink dieet is geweest. Extra pk’s kunnen niet op tegen een extra laag gewicht en goede wegligging. Vraag dat maar aan legendarische autobouwers zoals Colin Chapman en Gordon Murray. Die laatste – de grote man achter de McLaren F1 – heeft dan ook een Alpine A110 als zijn daily driver.
Achterin – voor de achteras, dus de A110 is een auto met middenmotor – ligt de bekende 1,8-liter turbomotor, goed voor 300 pk en 340 Nm. Het vermogen gaat via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de achterwielen. Dankzij een gewicht-vermogenverhouding van 3,6 kg/pk sprint de A110 R in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Stuurmansauto
De A110 R is een tegenpool van de A110 GT. De GT is een nieuwe, extra comfortabele én sportieve variant van de A110. De ideale daily driver, waar je ook mee koers kunt zetten richting Zuid-Frankrijk. Met de A110 R kun je waarschijnlijk beter wat meer in de buurt blijven. De wielophanging van de A110 R is namelijk voor en achter 10% stijver geveerd dan bij de toch al sportieve én stijve A110 S. Zijn onderstel is bovendien 10 mm lager. Je kunt de bodemvrijheid met nog eens 10 mm te verminderen, als je nog dichter bij de grond wil zitten. De A110 R heeft namelijk verstelbare dempers.
De stabilisatorstang geeft ook minder mee en is aan de voorzijde 10% en achter 25% stijver in vergelijking met die van de A110 S. De schokdempers zijn specifiek voor de A110 R ontwikkeld en zijn hydraulisch verstelbaar. Ze zijn voorzien van een ring met twintig standen, waarmee je de kracht en snelheid bij compressie en ontspanning van de demper aan kunt passen.
Twee uitlaatpijpen
Het uitlaatsysteem is ook flink gewijzigd ten opzichte van de reguliere A110-varianten. Die hebben een enkele gecentreerde hexagonale uitlaat, bij de radicale A110 steken twee twee ronde pijpen aan de achterkant uit. In tegenstelling tot zijn ‘brave’ broers beschikt de A110 R niet over een kleppensysteem in de uitlaat. Het uitlaatsysteem staat dus altijd in standje ‘aan’. Het geluid van de turbomotor is niet alleen meer aanwezig aan de achterzijde, ook in het interieur is er meer ‘herrie’. De glazen wand, die het interieur en motorcompartiment scheiden, is namelijk vervangen voor een lichter aluminium exemplaar.
De productie van de Alpine A110 R begint in 2023 in de Alpine Dieppe Jean Rédélé-fabriek in Dieppe en is in Nederland bij Alpine Centre Soestdijk en Alpine Centre Hengelo via zeer beperkte oplage te bestellen. In de video hieronder vertellen we je alles over de nieuwe Alpine A110 GT.