Eerste indruk: nieuwe Toyota Yaris Hybrid (2020)
Oogt aanzienlijk spannender, maar rijdt hij ook zo..?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Toyota gooit het over een compleet andere boeg met de nieuwe Yaris. Het model oogt niet alleen spannender dan ooit, maar de fabrikant belooft ook een aanzienlijk sportiever rijgedrag. Tegelijkertijd is het model nóg zuiniger dankzij een compleet nieuw hybridesysteem. Er valt dus veel te ontdekken en wij mogen als één van de eersten in Nederland alvast rijden met de nieuwe Toyota Yaris.
Bijna klaar…
De nieuwe Toyota Yaris is vanaf de zomer van 2020 leverbaar in Nederland. Maar voordat het model in de showrooms belandt, worden eerst nog een paar zaken geperfectioneerd. De nieuwe Yaris is nog niet 100% gereed voor productie. Ook is het gemiddelde brandstofverbruik nog niet definitief vastgesteld door de officiële testinstantie. Dat zal binnen enkele maanden gebeuren en dan krijgen we ook de prijzen te horen.
Aansprekend design
De nieuwe Toyota Yaris wordt dus nog op details aangepast, maar dat geldt niet voor het ontwerp. En dat is maar goed ook, want wat ziet de nieuwe Yaris er ontzettend leuk uit! De Yaris was altijd een brave auto met een timide houding, maar daar is niets meer van overgebleven. De nieuwe Yaris is stoer, hip en tikkeltje ondeugend geworden.
Zijn zelfverzekerde houding komt ook door de toegenomen breedte en lagere daklijn ten opzichte van de huidige Yaris. De lengte is vrijwel hetzelfde gebleven, maar dankzij de extra breedte voelt het toch iets ruimer in de nieuwe Yaris. De inhoud van de kofferbak is met 285 liter onveranderd.
Speels interieur
Het interieur is modern en speels ontworpen, maar ook functioneel met allerlei handige plekken om je telefoon, sleutels, portemonnee en andere spullen weg te leggen. De gekozen materialen zijn niet zo spannend, maar het geheel maakt een prima indruk met een goede afwerking en duurzaamheid.
Het rechtopstaande beeldscherm van het infotainmentsysteem is prima van formaat en goed afleesbaar. Prettig zijn de fysieke knoppen links en rechts van de touchscreen om met minimale afleiding de belangrijkste functies te bedienen. Verder is het systeem voorzien van Apple CarPlay en Android Auto en je kunt een smartphone draadloos opladen op de middenconsole.
Aanzienlijk meer rijplezier
Toyota benadrukt dat zeer veel moeite gedaan is om de Yaris een sportiever rijgedrag mee te geven. De carrosserie is veel stijver, de besturing is stukken nauwkeuriger en de wegligging is enorm verbeterd. Het resultaat is direct merkbaar. Wat een enorme vooruitgang. De belofte van Toyota is absoluut waargemaakt!
Ook is de zitpositie achter het stuurwiel zodanig aangepast, dat je een actievere houding aanneemt en automatisch meer betrokken bent bij het autorijden. Het is een compleet andere belevenis dan bij de huidige Yaris. Verrassend goed en plezieriger dan we ooit in een Yaris hebben ervaren.
Maar, het sportievere weggedrag betekent niet dat de Yaris minder comfortabel geworden is. Integendeel. De veren zijn zachter en het is stiller aan boord. Aangezien de wegen hier in de omgeving van Lissabon niet overal even best zijn, komt het verbeterde comfort net zo snel tot uiting als het strakkere stuurgedrag.
Compleet nieuw hybridesysteem
Het plezierige rijgedrag is ook te danken aan het compleet nieuwe hybridesysteem, bestaande uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ion batterij.
Het is een technisch gecompliceerd systeem, maar waar het uiteindelijk om gaat, is dat de nieuwe Toyota Yaris Hybrid zowel zuiniger als krachtiger is dan zijn voorganger.
Het bijzonder lage verbruik komt doordat je met de nieuwe Yaris Hybrid vaker én op hogere snelheden elektrisch kunt rijden. Volgens Toyota kun je zelfs in stadsverkeer tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden, ofwel 50% meer dan bij de huidige Yaris Hybrid. Dit is in de praktijk natuurlijk lastig meetbaar en alleen mogelijk met een behouden rijstijl, maar op basis van onze eigen ervaring hebben wij geen reden om hieraan te twijfelen.
Ander belangrijk punt: het nieuwe hybridesysteem kan de auto zelfs bij snelheden tot 130 km/u elektrisch aandrijven. Bijvoorbeeld als je een beetje gas terugneemt na het invoegen op de snelweg. Dan merk je dat de benzinemotor uitvalt, terwijl je toch op snelheid blijft. Als de omstandigheden in het voordeel zijn althans. Verwacht geen wonderen als je met vijf personen in de auto zit of behoorlijk wind tegen hebt. Maar het feit dát het kan met een zelfladend hybridesysteem dat je dus niet hoeft op te laden met een stekker, is een compliment waard.
Krachtiger, leuker en zuiniger
Verder, geheel in lijn met het sportievere karakter van de nieuwe Yaris, reageert het hybridesysteem nu sneller op de bewegingen van het gaspedaal. De auto is beter bij de les en dat zorgt gewoonweg voor een prettiger rijgedrag. Het systeemvermogen bedraagt 116 pk, maar in de praktijk voelt het als veel meer dankzij die heerlijke elektro-boost.
Ter vergelijking: dankzij de snellere respons en de krachtigere aandrijving accelereert de nieuwe Toyota Yaris Hybrid twee seconden sneller van 0-100 km/u dan het huidige model. Tegelijkertijd is de (voorlopige) CO2-uitstoot vastgesteld op 64 g/km (NEDC 2.0), oftewel 11 g/km minder.
Tijdens onze testrit stond gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 op 25 aan, terwijl wij in het belang van deze test op sommige stukken ook flink gas hebben gegeven. Een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 4,0 l/100 km moet in de praktijk beslist lukken.
Riante veiligheidsuitrusting
Wat verder nog opvalt aan de nieuwe Toyota Yaris is de uitgebreide standaarduitrusting op het gebied van veiligheid en assistentie. Toyota zegt niet alleen dat veel waarde hecht aan verkeersveiligheid, maar doet er ook wat aan door de Yaris standaard uit te rusten met zo’n beetje alle veiligheidssystemen die beschikbaar zijn.
Denk aan een automatisch remsysteem met herkenning van voetgangers en fietsers, adaptieve cruise control met file assistent en een automatische stuuringreep om een botsing te (helpen) voorkomen. En wat te denken van een centrale zijairbag (uniek in deze klasse). Die voorkomt dat de twee voorste inzittenden niet tegen elkaar botsen als gevolg van een aanrijding.
Ook prettig en tevens ongebruikelijk in dit segment, is dat je kunt instellen hoe snel de rijstrookassistent reageert, dus hoe krachtig de auto tegenstuurt als je de rijstrook dreigt de verlaten. Een stuurcorrectie van een dergelijk systeem wordt niet door iedere bestuurder gewaardeerd en daarom wordt dit systeem vaak uitgeschakeld. Door de gevoeligheid naar wens te kunnen instellen, zorgt Toyota dat dit systeem door een grotere groep automobilisten wordt gebruikt.
Tot slot: als je kiest voor het optionele Park Assist, zal de Toyota Yaris automatisch remmen als je bij het parkeren tegen een andere auto of paaltje dreigt te botsen, zowel voor als achter. Super handig, vooral in krappe ruimtes waar je elke centimeter wilt benutten zonder je bumper te beschadigen.
’No more boring cars’
De Yaris is een perfect voorbeeld van ‘het nieuwe Toyota’ waarbij alleen nog maar spannende, aansprekende modellen worden ontwikkeld die ook plezierig zijn om in te rijden. Toyota is al tig jaar toonaangevend op het gebied van betrouwbaarheid en hybridetechniek, maar kreeg veel kritiek te verduren vanwege het saaie ontwerp en gebrek aan rijbeleving.
De grote Toyota-baas Akio Toyoda was daar helemaal klaar mee en beloofde ‘no more boring cars’. Na de introductie van de Toyota C-HR, Corolla, Supra en RAV4 is de nieuwe Yaris de volgende die absoluut ‘niet meer boring’ is. Deze auto zal niet alleen huidige Yaris-rijders verleiden, maar ook veel nieuwe klanten aantrekken.
De nieuwe Toyota Yaris wordt in Nederland leverbaar met keuze uit een 1,0-liter driecilinder benzinemotor, 1,5-liter driecilinder benzinemotor en hybride-aandrijving. De prijzen zijn nog niet bekend, maar die zullen niet ver afwijken van de huidige prijzen die beginnen bij een kleine 18.000 euro en oplopen tot een kleine 26.000 euro voor de duurste Yaris Hybrid.