Eerste betaalbare pick-up? Ford introduceert Ranger Plug-in hybrid
Stekker-pick-up
Ford breidt het aanbod van de Ranger verder uit met een plug-in hybrideversie. De productie van de nieuwe, allereerste Ford Ranger Plug-in Hybrid start eind 2024, waarna de levering begin 2025 van start zal gaan.
BPM
In Nederland is een pickup op geel kenteken niet aantrekkelijk. Zo’n praktische krachtpatser stoot nogal wat CO2 uit, en dat wordt afgestraft met torenhoge BPM-boetes. Het maakt de pick-up in Nederland onbetaalbaar voor normale consumenten. Maar wat als je een pickup voorziet van een zuinig plug-in hybride systeem? De CO2-uitstoot daalt dan net zo hard als het BPM-bedrag. Het resultaat is dan – op papier – een betaalbare pick-up.
Ford Ranger PHEV
Dat is precies wat Ford van plan is. In 2025 moet de allereerste Ranger PHEV op de markt te komen. De aandrijflijn van de nieuwe Ford Ranger Plug-in Hybrid wordt gevormd door een 2,3-liter EcoBoost benzinemotor, een krachtige elektromotor en een oplaadbare batterij met voldoende capaciteit voor een puur elektrische actieradius van ruim 40 kilometer. Het maximum trekgewicht (geremd) moet hetzelfde blijven: 3.500 kg. Prijzen zijn nog niet bekend, maar het kan haast niet anders dat de PHEV Ranger een flink lager prijskaartje krijgt dan de huidige benzineversies.