Een Ford met zijwieltjes is in Lommel heel normaal
Rijvaardigheid bijspijkeren? Kom naar Lommel!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Voor het bijspijkeren van je rijvaardigheid kan je sinds kort ook terecht bij Ford in Lommel. AutoRAI.nl ging op bezoek om een paar lesjes mee te doen.
Wie een professionele rijvaardigheidstraining wilde volgen, moest naar Slotemakers in Zandvoort of naar het Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. Goed nieuws voor wie in het zuiden van het land woont – of ook eens een andere aanbieder wil proberen: voortaan kan je ook terecht bij Ford op hun testerrein in Lommel.
Ford in Lommel
Al sinds 1965 heeft Ford een testbaan vlakbij het Belgische stadje Lommel, net over de grens bij Eindhoven. Inmiddels is die testbaan uitgegroeid tot een heel testcomplex, waar op ruim honderd kilometer aan testbanen met allerlei soorten nagebootste weg- en weersomstandigheden de nieuwe modellen van Ford – en andere merken! – worden klaargestoomd voor serieproductie.
Rijvaardigheidstraining
Bij al dat testen wordt regelmatig de limiet opgezocht. De testrijders van Ford weten dus wel hoe ze een auto onder controle moeten houden onder de meest uitdagende omstandigheden. Die kennis wil het merk graag delen. Daarom worden al jarenlang rijvaardigheidstrainingen gegeven aan bijvoorbeeld toekomstige testrijders, maar ook aan testrijders van andere merken.
Sinds een paar jaar kunnen op speciale afspraak ook bedrijven hun medewerkers een rijvaardigheidstraining laten volgen. Dit jaar is het trainingsaanbod verder uitgebreid, want voortaan zijn ook particulieren van harte welkom om hun rijvaardigheid bij te spijkeren.
Het aanbod van rijvaardigheidstrainingen is divers. Van basiscursussen tot het leren rijden met heel krachtige auto’s. Er zijn verschillende rijvaardigheidstrainingen, altijd onder begeleiding van een professionele testrijder. De prijs van de trainingen varieert van ongeveer 250 tot 550 euro. Het volledige aanbod van trainingen en bijbehorende tarieven vind je op de website van het Ford Driver Training Center.
Rijvaardigheidstraining 1: noodstop en uitwijken, nog niet zo simpel als het lijkt
AutoRAI.nl is uitgenodigd om een aantal trainingen zelf te proberen. Dat zijn de noodstop met uitwijkproef, een basis slipcursus en het volgen van de ideale lijn op een ‘circuit’. We beginnen met die eerste en stappen achter het stuur van een Ford Mustang Mach-E GT. Dat begint alvast goed, al gaat het bij deze proef nog even niet om rijplezier. Nee, het gaat vandaag vooral over veilig met de auto omgaan.
Een noodstop maken, dat is toch gewoon een kwestie van hard remmen? Ja, maar er zijn toch nog best een aantal zaken om rekening mee te houden, zo maakt de proef al snel duidelijk. De proef is als volgt: ik rij met 60 km/u af op een blokkade van pylonen. Pas op het allerlaatste moment mag ik uitwijken, naar keuze naar links of rechts. Om er toch een verrassingselement in te houden, mag ik wel pas remmen en uitwijken als de instructeur het teken geeft. Klinkt simpel, toch?
Oeps… geen ABS?
Ik rij op de pylonen af, krijg het teken van de instructeur en… glij met een onderstuurde bocht toch nog dwars door een deel van de pylonen… Is stiekem het ABS uitgeschakeld? Nee. Blijkbaar heb ik onbewust toch niet helemaal met volle kracht geremd, waardoor het ABS niet activeerde. Alvast een les: bij een noodstop altijd het rempedaal in één keer echt volledig intrappen.
De rem vol intrappen kan spannend zijn, juist bij een noodsituatie in de praktijk, maar weet dat ABS (en bij uitwijken ook ESP) je echt wel op de weg houden. Let er wel op dat je na het uitwijken de rem pas weer los laat als de auto weer in de gewenste rijrichting staat (tenzij je al eerder stil staat natuurlijk), anders kan de auto alsnog een onverwachte kant op schieten.
Naarmate de proef vordert wordt de moeilijkheidsgraad eerst verhoogd door de snelheid wat op te voeren. Daarna komt er ook een verplichte uitwijkrichting bij, die je ook pas op het allerlaatste moment te horen krijgt. De grootste uitdaging hierbij is wat mij betreft het wachten op het teken. Voor je gevoel moet je allang actie ondernemen om de pylonen te ontwijken. Hoewel ik een keer of twee naar de ‘verkeerde’ kant uitwijk, lukt het binnen een paar pogingen om ook dat hele late uitwijken te verfijnen.
De belangrijkste les?
Behalve het echt vol intrappen van de rem, is de belangrijkste les eigenlijk dat je ook op het allerlaatste moment nog prima de kans hebt om het ‘obstakel’ te ontwijken. Alle moderne auto’s hebben ABS en ESP en die systemen helpen je goed de auto onder controle te houden. De instructeur geeft ook nog een tip voor de stuurtechniek: duw het stuur van je af. Om een bocht naar rechts als voorbeeld te nemen: niet met je rechterhand het stuur omlaag trekken, maar met je linker hand het stuur omhoog duwen. Niet alleen stuurt dat makkelijker, je duwt jezelf dan ook meteen steviger in je stoel.
Rijvaardigheidstraining 2: gecontroleerd slippen
We gaan door naar de basis slipcursus. Daarvoor stappen we over naar een handgeschakelde Ford Focus Wagon, die is voorzien van zijwieltjes. Die zijwieltjes tillen de achterkant van de auto iets op, om zo het effect van weinig (of geen) grip te simuleren. Wanneer de achterkant uitbreekt is het de kunst om direct tegen te sturen en (omdat het een voorwielaandrijver is) met het gas de auto weer recht te trekken. Dat alles terwijl je het parcours (ofwel de ‘weg’) blijft volgen natuurlijk.
Daarbij is het van belang dat je kijkt naar waar je met de auto heen wilt, in plaats van naar waar je heen dreigt te slippen. Dat kijken waar je heen wilt wist ik, maar blijkbaar moet je nog verder vooruit kijken dan ik dacht. Niet naar het einde van de bocht waar je mee bezig bent, maar eigenlijk zelfs al naar de volgende bocht. Ook niet onbelangrijk: wees erop bedacht dat de auto vaak de neiging heeft om na een slip de andere kant op te ‘zwiepen’. Ook die (soms hevige) carrosseriebeweging zal je indien nodig moeten opvangen met tegensturen.
Ik weet het wegglijden van de Ford goed op te vangen, maar naarmate de proef vordert wordt de rijsnelheid iets opgevoerd. Twee keer zet ik de Ford toch nog achterstevoren omdat ik net te laat was met tegensturen en/of corrigerend gas geven. Na nog wat oefening lukt het uiteindelijk om een best mooie ‘drift’ neer te zetten, ofwel de Ford Focus gecontroleerd glijdend door de bocht en naar de volgende te loodsen.
De belangrijkste les?
De belangrijkste les voor mij is het nog verder vooruit kijken, maar voor het ‘finetunen’ toch ook wel de stuurtechnieken zoals hiervoor beschreven. Vooral het echt eigen maken ervan. Je kunt de theorie kennen, maar op moment suprême moet je het ook uit automatisme toepassen. Voor alle zekerheid: met één hand aan het stuur rijden is misschien ontspannend, maar niet handig in dit soort lastige situaties. Ondanks dat je moet overpakken, stuur je met twee handen sneller en heb je bovendien meer grip op het stuurwiel.
Rijvaardigheidstraining 3: de ideale lijn
Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe je moet handelen in een noodsituatie, maar rijplezier wordt bij de rijvaardigheidstraining ook niet vergeten. We stappen weer in de Ford Mustang Mach-E GT en gaan Testbaan 7 op om de ideale lijn te oefenen. Daarbij rij je alleen in de auto, achter de instructeur aan. In die zin is het een simpele oefening: je volgt gewoon de lijn die de instructeur rijdt.
De belangrijkste les?
Bij deze oefening is het vooral leuk sportief rijden, maar er zit natuurlijk ook een les in. De belangrijkste les is dat de ideale lijn soms anders is dan je zou verwachten. Je neemt niet per se de kortst mogelijke bocht, maar moet soms juist de langere buitenbocht nemen om aan het einde van de bocht de zogenaamde apex (het meest ‘binnenste’ punt van de gehele bocht) te kunnen aantikken en zo het snelst de bocht uit te komen.
De Ford Mustang Mach-E GT
Met al die oefeningen zou je bijna vergeten dat de Mustang Mach-E GT erg leuk speelgoed is. Een vermogen van 358 kW (487 pk) en een koppel van 860 Nm zijn natuurlijk een recept voor indrukwekkende prestaties, zoals een 0-100-tijd van 3,7 seconden. Daarbij klinkt zelfs een sportief geluid. Het zal grotendeels via de speakers worden geproduceerd, maar het draagt toch wel bij aan de rijbeleving.
Tijdens de oefeningen, zowel het uitwijken als de ideale lijn, blijkt ook dat de Mach-E GT beschikt over een zeer goede wegligging. We hebben de limiet niet opgezocht (behalve dan een beetje bij het uitwijken), maar tijdens onze oefenrondes voor de ideale lijn is het wel gaan regenen. Zelfs op die kletsnatte baan lijkt de Mustang Mach-E aan de weg te kleven. In de snelste bochten staat hij een licht glijden toe, maar de echte limiet lijkt nog niet in zicht. Zelfs op een natte, bochtige kasseienweg houdt de Mustang de gewenste koers vast.