E-Call verplicht in nieuwe auto’s: wat doet het?
Noodoproepsysteem moet aantal verkeersslachtoffers terugdringen
Per 1 april 2018 moeten alle personenauto’s in Europa met een nieuwe typegoedkeuring standaard voorzien zijn van het noodoproepsysteem E-Call. Daar merk je als bestuurder verder niets van. Het treedt alleen in werking als de auto betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval. Lees hier hoe dat werkt.
Emergency Call
E-Call (Emergency Call) is een noodoproepsysteem dat automatisch hulpdiensten waarschuwt als de auto een harde botsing maakt of over de kop slaat. Het systeem wordt ingeschakeld als sensoren in de auto een zware impact detecteren of als de airbags geactiveerd worden. Ook is het mogelijk om e-Call handmatig te bedienen via de SOS-knop boven de binnenspiegel.
Het noodsysteem is verbonden met het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo en maakt via 112 contact met hulpdiensten. Behalve dat een spraakverbinding tot stand wordt gebracht, wordt ook relevante informatie over de locatie en het tijdstip van het ongeval, de rijrichting en het type voertuig uitgewisseld.
Hierdoor kunnen hulpverleners sneller ter plaatsen zijn en naar schatting 2.500 levens per jaar redden, zo’n 10% van alle verkeersslachtoffers in de EU. Zwaargewonde bestuurders en inzittenden zijn meestal niet in staat om zelf hulpdiensten in te schakelen via de smartphone. En ook bij een (eenzijdig) ongeval in dunbevolkt gebied (in het buitenland), wanneer er geen omstanders zijn om het noodnummer te draaien, kan E-Call het verschilt tussen leven en dood betekenen.
ZIE OOK: Videocolumn RAI Vereniging: “Gebruik veiligheidssystemen in auto!”
Wettelijk verplicht
Het Europees Parlement nam in 2015 al het besluit om het gestandaardiseerde systeem E-Call per 1 april 2018 verplicht te stellen voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring in de EU. Ook in modellen van merken die zelf al een dergelijke noodoproepdienst aanbieden, tenzij die al voldoen aan de E-Call-richtlijnen, zoals de systemen van BMW, Opel, Volvo, Peugeot, Citroën en Volkswagen.
Critici vrezen dat de privacy van automobilisten bedreigd wordt door de komst van E-Call. Volgens de EU-wetgeving ten aanzien van E-Call worden gegevens echter uitsluitend vrijgegeven bij een verkeersongeval en uitsluitend met hulpdiensten. Gegevensuitwisseling tussen E-Call en een ander systeem van de autofabrikant is niet toegestaan.
LEES OOK: Begeleid autorijden voor 17-jarigen definitief ingevoerd