Duitsland wil verkoop nieuwe dieselauto’s stimuleren
Nieuwe subsidies moeten het Duitse wagenpark verjongen
De Duitse overheid werkt op dit moment aan een plan om automobilisten te stimuleren om hun oude dieselauto in te ruilen voor een nieuwe, schone dieselauto of een auto met benzinemotor of (deels) elektrische aandrijflijn. In samenwerking met Daimler, BMW en Volkswagen stelt de Duitse regering premies beschikbaar in de hoop om oudere diesels van de straat te krijgen.
Totaalverbod diesel
Na alle commotie rondom de uitstoot van dieselmotoren besloot de Duitse regering om strenge regels op te stellen voor oude dieselmotoren. In meer dan 65 grote steden werden milieuzones ingevoerd, waarbij een milieusticker bepaalt of een auto de stad in mag rijden. De oudere dieselmotoren die voldoen aan de Euro3-, Euro4- of Euro5-norm waren hierdoor niet meer welkom in de binnenstad van grote steden. Een totaalverbod op dieselmotoren leek dan ook onvermijdbaar.
Inruilpremie voor schone techniek
Het tij lijkt echter te keren in de Duitse regering nu de minister van Financiën Olaf Scholz een plan presenteert om de dieselauto’s in Duitsland te verjongen. In samenwerking met de autofabrikanten Daimler, Volkswagen en BMW werkt Scholz nu aan een inruilpremie voor oude dieselauto’s. Op deze manier moet een elektrische, benzine- of schone dieselauto aantrekkelijk worden voor de Duitse automobilist. Eerder probeerde de Duitse regering al om het wagenpark te verjongen door de verkoop van nieuwe auto’s aan te moedigen. Dat had toen niet het gewenste effect, waardoor er nog steeds miljoenen oude dieselauto’s rondrijden.
Zo gunstig mogelijk
De Duitse regering lijkt nu opnieuw te proberen om de automobilist met flinke subsidies te verleiden tot het kopen van een nieuwe auto. Of dat definitief zorgt voor positieve ontwikkelingen is op dit moment de vraag. Het subsidieplan ligt op dit moment bij bondskanselier Angela Merkel. Mochten de Duitse consumenten massaal kiezen voor een Euro6-dieselmotor, dan lijkt de diesel niet uit te sterven in Duitsland. Het is echter de vraag hoe lang de Euro6-norm van kracht blijft. Voorlopig houden grote steden zoals Hamburg, Frankfurt en Dortmund vast aan strenge milieuregels waarbij per 2019 ook de Euro6-dieselmotor het steeds lastiger krijgt om toegelaten te worden.