DS N°8: een allesbehalve gewone EV – eerste kennismaking – AutoRAI TV
Een bijzondere elektrische auto met een uniek interieur
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vroeger kocht je een BMW vanwege het rijplezier, want ‘freude am fahren’. Een Mercedes-Benz kocht je vanwege de luxe en een auto uit Frankrijk bood fantastisch comfort, toch? Welnu, die typische kenmerken waarbij auto’s uit bepaalde landen specifieke karakterkenmerken hebben, zijn de afgelopen jaren steeds verder vervaagd. Rijplezier is nu in vrijwel alle showrooms te vinden, evenals luxe en comfort. Hoe kan je je dan als autofabrikant nog onderscheiden? DS Automobiles doet dat door buiten de lijntjes te kleuren. Dit is de nieuwe DS N°8. Deze auto biedt volgens de fabrikant luxe, dynamiek en maximaal comfort, maar is wel allesbehalve gewoon.
DS N°8 is SUV-coupé, soort van
De inspiratie van deze DS N°8 komt van de DS Aero Sport Lounge concept uit 2021. Dat was een SUV-coupé. Drie keer raden wat deze Fransoos voor auto is. Juist, ook een SUV-coupé, al neigt de auto meer naar een crossover, ofwel iets dat lastig in een hokje is te plaatsen. En hij is volledig elektrisch! De DS N°8 – gebouwd op het STLA Medium-platform – verschijnt medio 2025 op de Europese markt, maar de verkoop start al in het eerste kwartaal van 2025. Wij kunnen je nu al vertellen met welke aandrijflijnen hij komt als FWD, FWD Long Range en als AWD Long Range. Daar horen de volgende specificaties bij.
DS N°8 FWD
- Vermogen: 169 kW (230 pk – 191 kW (260 pk) piekvermogen)
- Koppel: 345 Nm
- Batterij: 74 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 572 km (WLTP)
- Energieverbruik: 12,9 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 7,7 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.132 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.260 kilogram
DS N°8 FWD Long Range
- Vermogen: 180 kW (245 pk – 206 kW (280 pk) piekvermogen)
- Koppel: 345 Nm
- Batterij: 97,2 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 750 km (WLTP)
- Energieverbruik: 12,9 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 7,8 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.180 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.200 kilogram
DS N°8 AWD Long Range
- Vermogen: 257 kW (350 pk – 275 (375 pk) piekvermogen)
- Koppel: 511 Nm
- Batterij: 97,2 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 686 km (WLTP)
- Energieverbruik: 14,2 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 5,4 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.289 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.400 kilogram
Project DS N°8 kon geschrapt worden
Ontwikkeling van de DS numero 8 begon 2018. Carlos Tavares – nu nog de grote baas achter Stellantis – wilde dat deze auto goed zou zijn, aangezien hij in de auto gaat rijden. Zijn opdracht was: meer dan 700 kilometer range. Was dat niet mogelijk? Dan werd het project geschrapt. Het doel werd behaald, zelfs zonder aerosnufjes werd al 680 km behaald. Met slimme luchtinlaten, speciale aerowielen, een vlakke onderzijde, aerodynamisch vormgegeven DS Lightblades voor en achter en een subtiele achterspoiler won DS maar liefst 70 km aan range.
Nieuw tijdperk voor DS Automobiles
Na de DS S 3, DS 4, DS 7 en DS 9 markeert de DS N°8 de start van een nieuw tijdperk bij DS Automobiles. Hij heeft de nieuwe designtaal van DS en bovendien is het model uitsluitend verkrijgbaar als EV. Verder vormt dit model de aftrap van een nieuwe namenstrategie, waarbij DS-modellen worden aangeduid met ‘N°’ omdat dit in Frankrijk de correcte manier voor het schrijven van een ‘nummer’ is. Deze DS N°8 spreek je dus uit als ‘DS numero 8’. De ‘°’ is vormgeveven als het tipje van een diamant.
Concurrenten DS N°8
Concurrenten van de DS N°8 zijn andere modellen in het D-segment. Denk aan de Audi Q4 e-Tron Sportback, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.7, Polestar 4, BMW i4, Tesla Model Y, Audi Q6 e-tron Sportback en Mercedes-Benz GLC Coupé.
Heel efficiënt
De DS N°8 is aerodynamisch heel efficiënt. Hij heeft een Cw-waarde van slechts 0,24. Dat is uitzonderlijk laag. Vandaar dat het model op papier ook een laag energieverbruik heeft en in het geval van de FWD Long Range ook 750 kilometer kan afleggen op een volle lading stroom. De DS N°8 is overigens geen kleine auto. Hij is 4,82 meter lang, 1,90 meter breed en 1,58 meter hoog. De wielbasis komt uit op een stevige 2,9 meter. De bodemvrijheid bedraagt 15,5 centimeter. De bagageruimte van het model komt uit op 620 liter. De laadruimte is zelfs 1,16 meter diep.
Aan het front heeft de auto een zogeheten DS Luminascreen verlichte grille waarbij ook het DS-logo verlicht is. De auto heeft ook een DS Lightblade met V-vormige layout. Aan de achterkant heeft de ‘numero 8’ verticale lichtunits. Dat zagen we nog niet eerder op een model van DS.
Kleuren
De DS N°8 is verkrijgbaar in vijf kleuren, waarvan er drie compleet nieuw zijn: Topaz Blue, Palladium Grey en Alabaster White. De kleuren Crystal Pearl en Perla Nera Black waren al verkrijgbaar bij DS Automobiles. Er is keuze uit 19- tot 21-inch wielen. Hoe kleiner het wiel, hoe groter het rijbereik.
Interieur DS N°8
Het interieur van de DS N°8 valt op. De fabrikant gebruikt hoogwaardige materialen en legt alle inzittenden in de watten. Bij het naderen van de auto schuiven de normaliter verzonken deurgrepen automatisch naar buiten. We kunnen een boekwerk maken over alle termen die DS gebruikt voor het interieur. Gaan we niet doen. We houden het simpel: het interieur oogt luxueus, warm en rustig. Belangrijke bedieningselementen zijn vormgegeven als juwelen, heel fraai. Een huiskamergevoel dus. Dat gevoel wordt versterkt door kleurrijke sfeerverlichting.
DS Neckwarmer
De voorstoelen van de DS N°8 hebben een verwarmings- en koelfunctie en zelfs massage. Als aanvulling op een verwarmbaar stuurwiel heeft deze auto ook een DS Neckwarmer, waarbij een nekföhn warmte kan afgeven om je lijf efficiënt te verwarmen. Deze nekwarmers zijn verlicht met een DS-logo. Slim van DS, want de temperatuursensoren van je lijf zitten in je nek. Zo’n nekföhn fopt dus in feite je lijf.
Billenbranders of -blazers
Dankzij de forse wielbasis van 2,9 meter zit je achterin heel fijn. De rugleuning is neerklapbaar in een verhouding van 40/20/40. Ook hier hebben de stoel een ventilatiefunctie en ‘billenbrander’-stand. Volgens DS Automobiles is het extra stil aan boord dankzij akoestische gelamineerde ramen.
X-vormig stuurwiel
Check ook vooral het stuurwiel. Die heeft een X-vorm. Dat hebben we nog niet heel vaak gezien. Het ligt opvallend genoeg erg fijn in de hand. De ergonomie is dus goed voor elkaar. Verder bespeuren we twee verwijderbare bekerhouders en twee USB-C-laadpunten. De zijkanten van de middenconsole hebben een zachte afwerking, voor extra comfort rondom je knieën.
16-inch touchscreen
Aan digitale displays geen gebrek in de DS N°8. Je kijkt als bestuurder uit op een 10,25-inch digitaal instrumentarium met rechts daarnaast een 16-inch touchscreen met DS Iris System 2.0-software. Verder geniet je aan boord van een 3D-audiosysteem van Focal met veertien luidsprekers en een vermogen van 690 Watt. Subwoofer slokt wel vijftien liter bagageruimte op. Maar dat is verwaarloosbaar.
Technologie uit Europa, niet uit China
De batterijen zijn gemaakt in Frankrijk bij ACC in Billy-Berclau Douvrin. De batterij maakt gebruik van NMC (Nickel-Manganese-Cobalt) technologie. Ook de elektromotor is Frans. Die komt uit Trémery en is gebouwd door Emotors. De DS N°8 heeft een 11 kW on-board AC lader (22 kW wordt optioneel).
Rijhulpsystemen en andere voorzieningen
De 11 kW en 22 kW on-board chargers bieden V2L (Vehicle to Load), voor het opladen van externe apparaten. Een warmtepomp is standaard. Bij een DC-lader kan de auto 200 kilometer bijladen in tien minuten (maximaal 160 kW DC). De auto heeft verder:
- DS Active Scan Suspension
- DS Extended Head Up Display
- DS Night Vision
- Digital Rear Vision (digitale binnenspiegel)
- DS Pixelvision (400 meter zicht)
- DS Drive Assist 2.0
- Active Lane Change Assist
- Driver Attention Alert
- Vision 360
- Rear Cross Traffic Alert
- Wrong Peal Prevention
- Active Emergency Braking System
- In Crash Braking
- In-car EV Routing (slimme EV-navigatie met laadstopplanner)
- Battery pre-conditioning
- ChatGPT
Nieuw ontwikkeling one-pedal driving
Een primeur voor de DS N°8 is het feit dat one-pedal driving volledig tot stilstand stopt. Bovendien heeft het model drie standen voor recuperatie, een sjiek woord voor regeneratief remmen. Ook als de batterij van de volledig is opgeladen, werkt recuperatie. Hoe? Er vindt dan een simulatie van regeneratief remmen plaats via het normale remsysteem. Slim van DS, want zo vertraagt de auto altijd als je het gaspedaal loslaat. Dat hebben we nog niet eerder gezien bij een elektrische auto.