5 redenen waarom je de vernieuwde DS 3 E-Tense wel of niet moet kopen
Excentrieke EV met een prima actieradius
De DS 3 heeft een facelift gekregen en staat nu in de Nederlandse showrooms. De vernieuwde compacte crossover is uitgerust met een hoop nieuwe technologie, een krachtigere motor en een groter accupakket. Wij gingen een week op stap met de elektrische variant – de DS 3 E-Tense – en zetten hier vijf redenen voor je op een rij waarom je hem wel óf niet moet kopen. Wat is er goed en wat kan er beter?
👍 1. Grotere accu – flinke actieradius
De DS 3 heeft de eer om als eerste Stellantis-model gebruik te maken van de nieuwe elektrische aandrijflijn van de moedermaatschappij. Dit betekent dat de DS 3 niet alleen beschikt over een vermogensupgrade van 136 pk naar 156 pk, maar ook dat de accucapaciteit is gegroeid, van 50 kWh naar 54 kWh. Dit vertaalt zich naar een theoretische actieradius van 404 kilometer op een volle acculading, in plaats van de eerdere 341 kilometer.
Tijdens onze testperiode halen we met gemak zo’n 380 kilometer op een enkele acculading. Een snellader heb je dus eigenlijk alleen tijdens een lange vakantierit nodig, want in Nederland heb je aan een thuislaadsessie vaak voldoende om de volgende dag weer het hele land te kunnen doorkruisen. Volgens DS is het zelfs mogelijk om in de stad een afstand van 500 kilometer af te leggen op een enkele lading.
👍 2. Design
Met zijn elegante snuit is de vernieuwde DS een regelrechte blikvanger. Het opvallendste kenmerk van het facelift-model is zonder twijfel de imposante hoekige grille met kenmerkend ruitjespatroon, die DS desgewenst volledig zwart kleurt. De verchroomde, verzonken portiergrepen, die automatisch in- en uitklappen, zijn gebleven en de koplampen beschikken voortaan standaard over led-technologie. De grootste verandering bevindt zich bij de dagrijverlichting, die nu uit twee lange, verticale led-strips bestaat. Dankzij de hippe verlichting is het vooraanzicht van de DS weer helemaal up-to-date.
Het interieur van de DS 3 is absoluut een van zijn sterkste troeven. Het is prachtig afgewerkt met hoogwaardige materialen. Of je nu kijkt naar de subtiele lijnen en vormen van het dashboard of naar de verfijnde details van de bekleding, elk element van het interieur is zorgvuldig ontworpen om een gevoel van luxe en comfort te creëren. Het is duidelijk dat de ontwerpers tot in de kleinste details hebben nagedacht over het interieur en dat ze hun fantasie de vrije loop hebben gelaten.
👍 3. Comfort
De DS 3 is ontworpen met een duidelijke focus op comfortabel rijden. Hoewel de aandrijflijn krachtig genoeg is om de auto vlot van A naar B te brengen – bij het stoplicht ben je over de eerste 50 meter vaak sneller dan je buurman – is het duidelijk dat het onderstel vooral gericht is op het bieden van een soepele en comfortabel rijervaring. Er zijn maar weinig auto’s in dit segment die zich zo uitstekend lenen voor ontspannen ritten over lange afstanden. Niet alleen het onderstel, maar ook de typisch Fransen stoelen – die niet zouden misstaan in een moderne huiskamer – zorgen voor veel comfort.
👍 4. Technologie
De vernieuwde DS 3 is uitgerust met een splinternieuw infotainmentscherm van 10,3-inch, dat in alle uitvoeringen standaard aanwezig is. Het systeem is voorzien van nieuwe software en werkt verrassend snel. De Fransoos is verder uitgerust met een nieuw stuurwiel dat een hoop extra knoppen bevat, wat het gebruiksgemak vergroot. Dankzij een head-up display hoeven we onze ogen niet meer van de weg te halen.
👎5. Functie volgt vorm
De DS 3 zit boordevol fraaie en opvallende details, maar sommige zaken maken het leven in de crossover niet altijd even makkelijk. Denk aan de dikke C-stijlen en de omgekeerde ‘haaievin’ in de achterdeuren, die zorgen voor weinig zicht rondom. De aanraakgevoelige knoppen op het dashboard zien er prachtig uit, maar zijn tijdens het rijden lastig te bedienen. Maar zoals het gezegde luidt: wie mooi wil zijn, moet soms pijn lijden.
Meer weten over de DS 3? In de video hieronder vertellen we je alles wat je moet weten.