Drie plug-in hybride BMW’s in aantocht
BMW heeft de smaak te pakken. Op de IAA in Frankfurt presenteert het merk niet een, niet twee, maar drie gloednieuwe PHEV’s. En in alle maten, want het gaat om semi-elektrische versies van de BMW 2 Serie Active Tourer, 3 Serie Sedan en 7 Serie.
De plug-in hybride versie van de BMW 2 Serie Active Tourer luistert naar de naam BMW 225xe. Hij heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor en een separate elektromotor op de achteras. Samen leveren ze 165 kW (224 pk) en 385 Nm.
De twee motoren werken onafhankelijk van elkaar. De BMW 225xe is dus een benzine-aangedreven voorwielaandrijver, een elektrisch aangedreven achterwielaandrijver en een hybride 4WD in één. Via de keuzeschakelaar kan de bestuurder de gewenste aandrijfmodus selecteren.
Het is mogelijk om maximaal 41 kilometer volledig elektrisch te rijden, met een topsnelheid van 125 km/u. Bovendien is de lithium-ion batterij gemonteerd onder de achterbank, zodat er geen bagageruimte verloren gaat. Het gemiddelde verbruik bedraagt 2,0 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 46 g/km. De BMW 225xe is te bestellen vanaf 39.800 euro en komt komend voorjaar op de markt.
[gallerij-1]
BMW 330e
In 2016 wordt het aanbod ook uitgebreid met de BMW 330e. De plug-in hybride versie van de BMW 3 Serie Sedan heeft een viercilinder turbobenzinemotor en een elektromotor, die beide voorin zijn gemonteerd en uitsluitend de achterwielen aandrijven.
BMW kiest voor deze aandrijfconstructie om de kenmerkende rijdynamiek van de BMW 3 Serie te waarborgen. Door de batterij onder de laadvloer van de bagageruimte te monteren, is een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling van 50:50 gecreëerd.
In de meest sportieve rijmodus stuurt de aandrijfunit 185 kW (252 pk) en 420 Nm naar het wegdek. De actieradius in volledig elektrische modus bedraagt maximaal 40 kilometer, met een topsnelheid van 120 km/u. De BMW 330e is vanaf heden te bestellen voor prijzen vanaf 43.990 euro.
[gallerij-2]
BMW 740Le
Er komt ook een plug-in hybride van de geheel nieuwe BMW 7 Serie. Ondanks het enorme formaat en het uitzonderlijke niveau van comfort en luxe is het brandstofverbruik vastgesteld op 2,1 l/100 km, met een bijbehorende CO2-uitstoot van slechts 49 g/km (voorlopige cijfers).
De PHEV-versie van BMW’s vlaggenschip is in eerste instantie leverbaar als 740Le en 740Le xDrive met vierwielaandrijving. In beide gevallen betreft het de versie met verlengde wielbasis.
De aandrijving bestaat uit een tweeliter turbomotor en een elektromotor. Die leveren samen 240 kW (326 pk). Daarmee is de BMW 740Le de snelste plug-in hybride van drie, met een topsnelheid van 240 km/u. Net als de BMW 330e kan de 740Le maximaal 40 kilometer volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 120 km/u. De eerste exemplaren van de BMW 740Le worden ook rond komend voorjaar verwacht, alleen laten de prijzen nog even op zich wachten.
Zowel de BMW 225xe als de BMW 330e en BMW 740Le stoten minder dan 50 gram CO2 per kilometer uit en vallen daarmee in de bijtellingscategorie van 15 procent.
[gallerij-3]