Grote auto krijgt piepkleine motor
Skoda Octavia nu ook met 999 cc driecilinder turbo

Een opmerkelijk ruime auto met een opmerkelijk kleine motor: de Skoda Octavia is nu ook met een 1.0 TSI driecilinder benzinemotor leverbaar. En wij begrijpen waarom.
Driecilinder turbomotoren worden steeds zuiniger én krachtiger. Zelfs zo krachtig, dat ‘oude’ viercilinders overbodig lijken te worden. Ook in het aanbod van de Skoda Octavia, waar de 1.2 TSI viercilinder is vervangen door de 1.0 TSI. Laatstgenoemde is een cilinder armer, maar levert met 85 kW (115 pk) en 200 Nm méér vermogen en meer koppel dan de 1.2 TSI.
Verbruik en prestaties
In de Skoda Octavia Hatchback met handgeschakelde zesbak resulteert de 1.0 TSI in een topsnelheid van 202 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 9,9 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik varieert van 4,1 tot 4,7 l/100 km, afhankelijk van de gekozen transmissie – een zeventraps DSG-transmissie is een optie. Omdat de CO2-uitstoot tussen de 104 tot 109 g/km ligt, vallen alle Octavia’s met 1.0 TSI bij zakelijk gebruik in de bijtellingscategorie van 21 procent. De prijs van de Octavia 1.0 TSI start bij 22.590 euro. Voor de Combi-uitvoering geldt een meerprijs van 900 euro.
Driepitters winnen terrein
Voorheen waren éénliter driecilindermotoren louter bedoeld voor kleine, lichte auto’s. Tegenwoordig vind je ze ook in de Ford Focus, de Volkswagen Golf, de Opel Astra en diverse andere middenklassers. Maar wie denkt dat deze versies ondermaats presteren, heeft het mis. Dankzij de nieuwste turbotechniek leveren de kleine driecilinders bij lage toerentallen al veel trekkracht. Vaak meer dan een doorsnee atmosferische viercilinder met grotere inhoud.