Donkervoort F22 voor het eerst in de buitenlucht
Eindelijk kunnen we de Donkervoort F22 in de buitenlucht aanschouwen. De Nederlandse fabrikant had vooralsnog alleen studiofoto’s vrijgegeven, maar deelt nu ook beelden van een F22 op straat. Dan komt deze supercar uit de polder toch net even anders over.
Donkervoor F22 is vernoemd naar…
Zoals altijd is de F22 vernoemd naar een Donkervoort. De S8A en S8AT waren vernoemd naar Amber, de dochter van oprichter Joop Donkervoort. De D vanaf de D10-lijn stond voor Denis Donkervoort, die nu managing director van Donkervoort is. Met de F22 komt de nieuwe generatie binnen: de auto is vernoemd naar Filippa, de in 2022 geboren dochter van Denis Donkervoort.
Volgende stap
De Donkervoort F22 zet een volgende stap in de designevolutie van Donkervoort. Waar de vorige modellen nog echt trouw bleven aan de basisvorm van de Lotus Seven, daar is de F22 meer supercar dan ooit. Gestroomlijnder, meer volwassen maar vooral aanzienlijk sneller. Ook de torsiestijfheid is verdubbeld, waardoor de 750 kilogram wegende F22 nog beter bestand is tegen laterale krachten van 2G en meer.
De krachtbron van de F22
De motor van de Donkervoort F22 is oorspronkelijk afkomstig van Audi Sport en is getuned voor nog meer vermogen. Hij geeft 500 pk en 640 Nm af, genoeg voor een 0-100-tijd van 2,5 seconden. De sprint naar 200 km/u duurt 7,5 seconden en de topsnelheid is zo’n 290 km/u. De handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen maakt standaard gebruik van rev-matching-technologie van Bosch, die je compleet uit kunt schakelen als je je eigen heel-and-toe-vaardigheden toe wilt passen.
Sperdifferentieel
Een sperdifferentieel is eveneens standaard. Het is gemonteerd in een nieuw differentieelhuis, dat zelfs bij intensief circuitgebruik geen extra koelingssysteem nodig heeft. De nieuwe behuizing is sterker en helpt ook om het geluid van de aandrijflijn in het passagierscompartiment te minimaliseren.
Afmetingen Donkervoort F22
De totale lengte van de F22 is ruim vier meter, de breedte 1,9 meter en de hoogte 1,1 meter. Dat zorgt voor extra ruimte voor de inzittenden; 80 mm extra schouderbreedte en 100 mm extra lengte zorgen voor een comfortabeler interieur. In het volledig nieuwe interieur zijn op maat gemaakte lichtgewichtstoelen van Recaro te vinden. Een noviteit zijn de zespuntsgordels — goedgekeurd voor weggebruik én het circuit.
Twin Targa dak
Het Twin Targa dak maakt gebruik van twee koolstofvezel panelen aan weerszijde van een eveneens verwijderbare centrale balk (T-Bar) van Ex-Core koolstofvezel. De dakpanelen zijn met drie handmatige vergrendelingen te verwijderen. Het middendeel kan worden ontgrendeld met een druk op de knop, net als de naar voren scharnierende motorkap. De panelen kunnen vervolgens in een bijpassende tas worden opgeborgen in de bagageruimte.
Uitverkocht
De F22 belooft de concurrentie met supercars aan te kunnen. Hij is exclusief, want Donkervoort bouwt slechts 100 exemplaren. Al voor de lancering is de F22 uitverkocht. Exemplaren gaan naar Noord-Amerika tot het Midden Oosten en Europa. Op de Europese markt starten de prijzen bij 245.000 euro, inclusief kosten voor het rijklaar maken, maar zonder belastingen en registratiekosten. Reken dus op een stevige 300.000 euro voor de F22.